Monday, November 29, 2010

Ingat Kecik Lagikah?

Masa kecik-kecik dulu, kita tak pernah nak kisah pasal dunia yang mencabar ni. Tak perlu fikir pasal belajar dan bekerja. Tak perlu fikir pasal nak jaga hati dan perasaan orang. Yang kita tahu, main, main, main. Dahulu, bilik air pun boleh jadi taman permainan kita. Kalau ada besen besar, kita boleh bawak masuk segala mainan kita dalam tu. Kita kecik je, jadi kita rasa besen tu macam swimming pool~


Apa sahaja la yang kita main.. Kanak-kanak mempunyai imaginasi yang hebat dan menarik. Pernah tengok Toy Story? Biar pun mainan tu hanya mainan murah dari kotak Ding Dang atau pon Tora, tapi kepuasan bermain semua itu tidak dapat dirasai oleh orang dewasa. Hanya kanak-kanak sahaja yang mengerti..


Bila kita sudah meningkat dewasa, zaman berimaginasi tersebut terpaksa kita tinggalkan. Boleh jika mahu berimaginasi, tapi imaginasinya perlulah membina minda dan semangat. Mana mungkin kita bercita-cita ingin menjadi ultraman lagi, itu semua hanya khayalan. Itik raksasa menyerang bumi, datang pula makhluk berkepala lembu untuk menyelamatkan dunia, akhirnya itik raksasa kalah setelah makhluk lembu menembak menggunakan susunya. Merepek! Dunia kita berbeza.. Imaginasi sebegini adalah tidak membina..

Kita sudah tidak boleh mandi di dalam besen lagi. Hidup harus berdikari, mandi harus sendiri, bukan ditemani ibu lagi. Bangun pagi juga harus sendiri, semuanya harus dilakukan sendiri.


Yang menjadi fokus bukan lagi robot dan kereta kecil warna merah ataupun boneka raksasa, tetapi.. wang, assignment yang berlambak dsb. Kalau sekalipun kita nak main, mungkin game-game dari komputer yang menjadi pilihan. Tak pun main facebook, twitter, tengok youtube, wai-em dan skype. Tiada lagi main di dalam besen di bilik air.


Sebenarnya boleh sahaja kalau kita nak main macam dulu-dulu. Tapi memandangkan dah tiada besen yang boleh memuatkan kita, mungkin kita boleh bermain di dalam kolah mandi di bilik air. Muat kot. Tapi apa yang kita nak main? Dota, facebook? Di dalam bilik air?


Adakah kita masih nak main macam kanak-kanak?



See.. kita memang tak boleh nak jadi macam kanak-kanak dulu. Kita sudah dewasa~

2 comments:

Anonymous said...

asah skill melukis kat doodle ke?
hoho

Asip Hussin said...

emo gurl: jgn emo2 hehe~

anom: erm, doodle tu ape? :P

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...