Wednesday, May 25, 2011

Yang Lebih Baik


Mahu menjadi insan yang lebih baik?

Mulakan dengan memperbaiki solatmu dahulu.

1. Di masjid (bagi lelaki)
2. Berjemaah
3. Jangan bertangguh


FAQ
1. Saya ada kelas/kerja/ujian sewaktu azan berkumandang. Adakah saya harus tinggalkan urusan itu dan pergi ke masjid untuk berjemaah?
- Tidak semestinya. Selesaikan urusan itu dahulu dan kemudian pergi ke masjid. Tetapi jangan bertangguh. Main game dan tengok movie bukanlah urusan penting. Maka, tinggalkan dahulu, dan tunaikan solat.

2. Saya tertidur/ujian selesai lambat. Jemaah di masjid sudah tiada. Adakah masih perlu ke masjid? Bukannya ada jemaah. Tetap solat sendirian.
- Tetap juga ke masjid. Cari sesiapa untuk solat bersama. Jika ternyata tiada sesiapa, maka boleh solat sendiri. Tetapi tetap juga di masjid.


Dari Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah saw. bersabda:
"Solat yang paling berat bagi orang-orang munafik ialah solat Isyak dan solat Subuh. Kalaulah mereka tahu pahala keduanya, nescaya mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak. Inginlah aku rasanya menyuruh seseorang menggantikan ku mengimami solat, sesudah itu aku pergi dengan beberapa orang membawa ikatan-ikatan kayu bakar ke rumah-rumah orang yang tidak datang solat berjemaah, lalu dibakar rumah-rumah mereka."



     Amat mendukacitakan apabila pergi ke masjid, golongan yang paling ramai berjemaah adalah golongan tua, yang sudah pecen. Mana perginya pemuda-pemuda? Dirinya disibukkan dengan hiburan. Katanya, "tak apa, aku solat di rumah sahaja, solat jugak, kan?". Ya, solat.. Tiada apa-apa keuzuran, masjid hanya berjarak sepelaung, tiada ribut, tiada taufan, badan sihat.. Tetapi memilih untuk solat di rumah.

     Hiburan lebih diutamakan dengan alasan, "tak apa, lepas aku habis main game ni, aku solat la. Zohor lame lagi". Di penghujung zohor, baru la tergesa-gesa mengangkat wudu'. Dan adakalanya solat hanya dengan berkain sarung, tidak berbaju dengan alasan, "tak apa, yang penting tutup aurat". Ya, benar.. cuba try pergi kampus/kerja dengan hanya berkain sarung, tidak berbaju. Berani? Bila keluar dating, pakaian haruslah yang terbaik, rambut disisir rapi, wanginya menusuk kalbu.. Tapi bila solat, mahu menghadap Tuhan.. hanya sebegitu pakainya?

     Anda mahukan yang pasangan yang terbaik? Sama juga konsepnya. Baiki solat dahulu, baiki diri dahulu. Jangan kekalkan prinsip lama anda. Jangan terpengaruh dengan kisah 'the Beauty and the Beast', dongeng semata! Sebagaimana anda mahukan pasangan yang terbaik, si dia juga mahukan yang terbaik untuk menjadi imamnya. Jika solat sahaja tidak terjaga, bagaimana mahu menjaga keluarga kelak?

Sentiasa terus mencuba dan berusaha. Mungkin kita dibesarkan tanpa diperkenalkan dengan masjid, maka susah untuk kita membiasakan diri. Tetapi, jangan sesekali berhenti berusaha dan mencuba!

2 comments:

Amin Baek said...

asip,nak mintk share entry ni..
hehhe..

Asip Hussin said...

sila~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...