Saturday, June 11, 2011

Bukan Cerita Itu

  
     Tidak kira apa pun jantina anda, tolong la beringat bahawa perasaan tidak menyelesaikan masalah. Di saat konflik terjadi, jika kita tetap berpegang pada pendirian "aku kan memang dilahirkan berperasaan, jadi memang tak boleh buat apa la, memang nature aku"..maka anda silap. Siapa kata tidak boleh buat apa-apa?

     Katakan kau terlanggar seseorang dan air yang dipegangnya tertumpah ke atas baju dia. Lepas tu tuan badan yang kebetulan muka macam rumah kurang siap tu minta kau basuh baju dia hand wash. Walaupun kau sebenarnya tak ada masalah nak basuh, tapi disebabkan kau rasa tumpah tu sikiiiiit je, tak berbaloi kau nak basuhkan, dan juga kau ada isu dengan muka dia yang tak seperti penari dan penyanyi korea pujaan kau... maka kau pun tak nak basuh. Dia minta lagi, dan kau tetap tak nak basuh. Sehinggalah terjadi pertengkaran di situ, menarik perhatian ramai orang..

     Pertengkaran berlaku sampaikan ada orang rekod video dan masuk youtube. Orang yang lalu lalang amek gambar kau dan upload di fesbuk. Di twitter pula, ada yang meng-update "ternampak pergaduhan di restoran Pakwan pagi ini.. haih dunia, bila la nak aman".

     Bila kau sampai tempat kerja, kau bad mood sakan. Semua rakan-rakan sekerja saling berpandangan dan ada yang menggeleng.. "biasalah tu.. bulan sudah mari~". Bos anda panggil masuk office. "Elena Mila, tolong buatkan surat permohonan perpanjangkan kontrak syarikat kita dengan syarikat Alam Jaya, lepas tu buatkan saya kopi." Kau pun jawab acuh tak acuh sebab bad mood tak hilang. Bila surat dah siap, bos marah sebab kau tulis guna Caps Lock. Bad mood kau semakin bertambah.

     Kau pun keluar dari office dan menuju ke butik pengantin untuk test baju pengantin. Tiba-tiba tunang kau pula buat hal tak dapat nak datang sekali sebab bos dia suruh pergi Penang. Selalunya kau tak ada masalah, tapi disebabkan kau bad mood, kau pun marah tunang kau sampai dia terasa hati. Lalu tunang kau syak yang kau ada affair dengan bos dia.

     Ok.. apa sebenarnya yang aku cuba nak sampaikan adalah.. Semua ketegangan dapat dielakkan dan kita mungkin dapat menjalani hari dengan baik sekiranya kita selesaikan masalah dengan akal fikiran, bukan dengan perasaan. Yer, memang la orang tu muka macam rumah kurang siap, so what? Kita yang salah, kan.. so, kenapa tidak kita minta maaf dan basuhkan je baju dia. Kejap je pun. Senyum dan terima kesilapan kita dengan hati yang terbuka. Kau marah-marah pun, selesai ke masalah?

     Cuba kalau kau buat macam tak kisah je, just ikut apa dia nak. Mana la tau tiba-tiba dia suka kat kau. Dan sanggup belanja kau makan. Atau sanggup hantar dan amek kau balik dari office guna Merc warna merah, kan? (ok, tak boleh. Bukan mahram. Bahaya berduaan dalam kereta huhu)

     My point is.. jangan guna perasaan bila berdepan dengan masalah! Keputusan yang dibuat mengikut perasaan waktu kita tak stabil akan lebih mengeruhkan keadaan!

2 comments:

Anonymous said...

haha !

nora elena !!

tika said...

abisla demon n stfan..elena da ske eid n seth plak

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...