Sunday, July 17, 2011

Impian Dan Kenyataan


Barang yang ingin dibeli apabila elaun masuk..

1. Kerusi Baru!
Aku ada 3 buah kerusi. Kerusi pink tak boleh pusing-pusing, kerusi coklat tak boleh bersandar, kerusi biru banyak bunyi. Jadi aku nak beli kerusi baru macam orang dalam bilik sebelah yang besau dan berpusing. Tak pun, macam orang meja sebelah yang boleh pusing-pusing tanpa bunyi. (budget: 250k rp). Tapi.. sepanjang 2 tahun ini, aku tak pernah lagi jatuh dari kerusi-kerusi tu. Masih boleh digunakan lagi. So, tak apa la.. guna yang ada dulu (save: 250k rp)

2. Belt baru!
Aku ada 2 belt hitam. Satu selalu tercabut kepalanya, satu lagi bercabang-cabang. So, dgn budget dalam 50-100k rp, aku nak beli yang baru!!! Tak kira! Tapi.. sepanjang mereka berkhidmat dengan aku, tak pernah sekali pun mereka aniaya aku, melonggarkan diri sehingga seluar terlucut. So, tak apa la.. guna yang ada dulu (save: 50k rp)

3. Phone baru!
Ok, phone yang sedia ada masih hemsem. Jangan nak mengada-ngada.

4. Laptop baru!
Pon jangan nak mengada-ngada jugak. Walaupun laptop ni berusia 5 tahun, tapi belum pernah lagi aku terlewat hantar assignment kerananya.

5. Seluar baru! Kemeja baru! dan... itu yang baru!
Hmmm... yang sedia ada masih tak koyak, masih elok, masih kacak dan.. masih berfungsi. Plus, kedai baju adalah disaster. Tak mau beli baju baru. Suruh orang pilihkan je la..

6. Buku baru!
Ok, tipu.

7. Owh, nak beli NDS (Nintendo Duel-Screen)!
Sebab nak main Pokemon Diamond, Pearl, Platinum, HeartGold, SoulSilver, Black and White. (budget: 2m rp). Tapi.. rase macam tak pandai plak sebab semua tu boleh main dalam laptop. Just download emulator-nya dan games-nya, lepas tu boleh main. Jimat la dalam 2 juta rp.

8. Beg baru!
Tapi dah banyak sangat beg kat rumah. Tak jadi la, nanti kena marah..

9. Tv baru! PS3 baru!
Sebab nak tengok citer-citer dan main Metal Gear Solid 4. Saja nak buang masa, dan lepas tu kalau fail exam, ada la menda nak dipersalahkan. Ok, tak jadi. Salah sendiri. Rasa macam tak pandai plak kalau nak salahkan tv dan game.

So... apa yang aku nak beli dengan elaun akan datang? Aku tak ada keinginankah? Sebenarnya ada, banyaaaaaaaakkkkkkkk sangat. Tapi seseorang pernah kata, "kalau kau boleh mendapatkan sesuatu dengan harga murah namun dengan kepuasan yang sama dengan sesuatu yang mahal, kenapa kau nak beli yang mahal?"

Dan jugak "kalau yang lama masih boleh guna, kenapa nak beli baru?"

huhu.. ok, jimat2!!!

Btw.. bila agaknya nak masuk elaun niiiii... sabau2~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...