Sunday, August 7, 2011

Bulan Beranak Lagi


     Bulan puasa datang lagi. Aku di Jakarta dan jakarta tiada bazaar Ramadhan. Waktu tak ada bazaarlah terasa macam mahu makan macam-macam dari bazaar seperti murtabak, kebab dan roti john, tapi seingat aku, masa tahun-tahun lepas, bila semua tu dah terhidang depan mata, aku makan sikit je.

     Murtabak bukanlah tiada, ada tapi namanya lain.  Martabak telur. Bukan exactly sama tapi boleh tahan la sama.. 90%. Mungkin tok murtabak dan tok martabak telur berguru dengan tok guru yang sama.

     Maghrib pukul 5.55 petang. Dan keinginan nak makan murtabak membawa aku ke kedai martabak di sini. Sementara menunggu pesanan aku dibikin, aku layan la siaran TV dari TV kat kedai tu. Dari yang aku nampak, seolah-olah dia orang macam tengah berkonsert. Konsert sempena Ramadhan kalee..

     Di atas stage ada seorang wanita menari-nari dan disorak oleh ribuan penonton di bawah. Seluarnya sangat ketat dan hanyalah selapis tipis seolah-olah lapisan kulitnya sahaja. Bajunya pun begitu, sangat ketat dan kelihatan bentuk-bentuknya. Oh, di kepalanya ada selendang seolah-olah bertudung tetapi menampakkan 2/3 bagian rambutnya.

Bila diamati lirik lagu yang dinyanyinya, aku dapat mendengar bait-bait berbunyi..
Jangan ulangi kesalahan lagi
Sesungguhnya kita akan merugi
Jangan ulangi kebodohan lagi
Sesungguhnya Allah mengetahui

Hidup di dunia hanya sementara
Hidup di dunia tak akan lama
Alam akherat sedang menanti kita
Di alam akherat kita abadi disana
     Rupa-rupanya lagu itu bertajuk "Taubatlah Taubat". Dinyanyikan sekadar hiburan. Yang mendengar dan menyanyikannya tiada sedikit pun terkesan di hatinya. Penonton di bawah kebanyakannya pemuda dan pemudi. Ada di antaranya yang memanjat ke atas kereta dan menari gelek. Yang bertudung juga ramai, melompat dan menjerit..

Hmm..
Ramadhan telah datang..
Ramadhan bakal pergi..
Selamat menyambut Ramadhan~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...