Monday, August 29, 2011

Anak Kita


     Bila aku dah kahwin nanti, bila aku dah ada anak sendiri.. seriously aku dan isteri aku sendiri yang akan ajar mereka mengaji, membaca, menulis dan mengira. Yer, awak, kita sendiri akan ajar mereka. Bukan orang lain. Aku rasa alangkah ruginya kalau anak-anak sendiri diserahkan kepada guru dan uztaz untuk pendidikan awal sebegitu.

     Bayangkan, ilmu yang bermanfaat. Kita ajarkan mereka mengaji, dan bila mereka dah pandai nanti, boleh mengaji sendiri.. ada tak bahagian untuk kita? Yer, ada insyaAllah. Satu huruf yang mereka lafazkan, semuanya ada ganjaran untuk kita. Dan bila mereka dewasa, berkahwin dan beranak, jika mereka mengajarkan anak-anak mereka pula, ada tak bahagian untuk kita? Ya, ada insyaAllah. Dari kalangan mereka, jika ada yang menjadi guru, mengajarkan ilmu yang sama kepada anak murid mereka, anak murid mereka mengajarkan kepada anak-anak mereka and so on.. ada tak bahagian untuk kita? InsyaAllah.

     Mana tidaknya, mengaji.. hari-hari kita harus mengaji. Dan bila aku ingat-ingat balik, insan yang mengajarkan aku alif ba ta sehinggalah aku mampu khatam al-Quran, adalah emak aku. Dan insan yang mengajar aku ABC sehinggalah aku mampu membaca dengan lancar, adalah ayah aku. Begitu juga dengan semua adik-beradik yang lain. Suatu pelaburan jangka panjang.

     Jadi, adakah ilmu itu akan berhenti pada aku sahaja? Tidak, kita mungkin tak jadi guru, tapi kita insyaAllah akan menjadi ayah dan ibu. Dan itulah yang akan kita lakukan. Kita mungkin tiada semua ilmu yang mereka mahukan, tapi kita ada ilmu paling asas yang mereka perlukan.

     Jadi, kepada bakal ibu dan ayah sekalian, jangan sia-siakan ilmu dan anak-anakmu. Keduanya adalah pelaburan yang sangat menguntungkan..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...