Saturday, December 3, 2011

Daratan


Jangan la sekular sangat..

Tak kira sejauh mana pendirian kau tentang kehidupan.. tak kira macamana hebat logik kau mentafsir sesuatu.. kadang-kadang kau perlu kembali ke dunia nyata. Ya, ke dunia di mana kau tak lebih dari seorang hamba dan kau hidup bertuhan.

Kau mungkin rasa "tak apa buat ini dan itu, asalkan aku tak melampaui batas". Tapi hakikatnya, 'ini dan itu' itu sahaja sudah melampaui batas. Paham apa maksudnya? Bagus la kalau paham. Kalau tak paham, lagi bagus.

Sebelum kau berbuat sesuatu.. jangan fikir "tak apa, its safe" atau "aku seronok, so suka hati aku la apa aku nak buat, ini life aku.. mati nanti kubur lain-lain". Sebaliknya, fikirlah "tak apa kah? is it allowed?" or "kubur kita lain-lain, jadi kalau bukan aku yang selamatkan diri aku, nak harapkan siapa?"

A. Kau dicop sebagai sombong dan kera sumbang hanya kerana kau nak mempertahankan agama dan kehormatan. Atau kau dikatakan kolot dan anti sosial hanya kerana kau tak mahu maruah dan prinsip kau dicabuli.

B. Kau digelar awesome serta disegani teman-teman kerana sikap kau yang open dan tak peduli dengan siapa kau bergaul. Atau kau disenangi kerana sikap kau yang periang serta tak kisah dengan cara kau bergaul.

C...

Mana kau rasa baik untuk hati kau?

Kau mungkin rasa kau boleh buat apa sahaja atau cakap apa sahaja. Tapi ingat, setiap langkah, setiap patah perkataan.. diperhatikan, dicatat dan akan dipertanggungjawabkan. Tolong jangan ego nak sujud bertaubat. Tolong jangan sombong dengan Pencipta. Dah buat dosa, tapi taknak bertaubat.. itu sombong... Atau berbuat dosa, tahu ianya dosa, tapi tak rasa apapa..(atau bangga dengannya).. itu adalah.. sombong..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...