Monday, March 19, 2012

Jahil

Dosa si jahil kerana malas mencari tahu..
Dosa si alim kerana tidak mengamal pengetahuannya. 

Aku lebih rela menjadi si jahil daripada menjadi si alim lalai. 
Aku lebih gembira menjadi si jahil yang mati dalam perjalanan mencari ilmu. 
Aku lebih suka mejadi si jahil.. jahil dari ilmu-ilmu kemaksiatan.

Tapi.. siapa yang mahukan kejahilan? 
Bukankah mukmin yang kuat itu lebih disukai dari mukmin yang lemah? 
Bukankah mukmin yang pintar itu lebih disukai dari mukmin yang jahil?


Aku harap, aku lalai dalam kejahilan..
Kerana seksa untuk si alim yang alpa.. berkali ganda lebih berat..

1 comment:

Anonymous said...

aku harap, aku tidak hilang dalam kejahilan..

juga tidak alpa dalam ketahuan..

entry best ! tq

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...