Wednesday, October 14, 2009

Sampai Di Sini Sahaja

Aku ingin menoktahkan segalanya

Pernah sekali tu aku terfikir...antara seorang wanita dan seorang laki2, persahabatan yg bgmanakah boleh terjalin antara keduanya?

Sebagai seorang yang beragama Islam, aku sudah sedia maklum, dari kecik lagi aku diajar ttg batas2 pergaulan laki2 dan wanita ini. Aku sedar bahwa aku seorang laki2. Dan aku juga sedar yang dalam dunia ini, terdapat satu lagi jantina lain yg digelar wanita. Keduanya serupa tapi jauh bezanya. Serupa adalah kerana masing2 merupakan manusia, berakal, bernafsu, berfikir dan berkait. Jauh perbezaannya adalah kerana...erm..yer, mmg jauh perbezaannya.

Dahulu aku diajar bahwa, disebabkan perbezaan ini, aku tak boleh bergaul dgn mereke semahuku. Aku faham. Aku diajar tentang batas2 perhubungan, tentang aurat, tentang sosial, tentang perilaku bila bersama..dan tentang 'itu'. Aku faham semuanya. Sewaktu kecil, semuanya kelihatan sama tidak berbeda, kami bebas bermain semahu kami. Tapi segalanya berubah pada ketika saat waktu itu (?). Aku mula merasakan perbedaan pada diriku ketika mencecah suatu peringkat umur. Aku tidak lagi seperti dulu. Pemikiranku tidak lagi menjurus ke arah ketidakmatangan. No more pawe renjes, no more otromen. Tiada lagi kejar-kejar, tiada lagi nyorok-nyorok. Segalanya telah berubah..

Dahulu (back to zaman kanak2), jika aku bersama teman2, kami tidak kesah ttg apa-apa pun. Kami bebas bertindak dan bergaul mesra. Tapi selepas melepasi peringkat yg korang-sume-tahu itu, aku mule merase ade kelainan dan keganjilan. Sebolehnye, aku mengelak dari berhubungan dgn mereke..kerane ape? Terase segan. Segan nak bertanye, segan nak bercerite apa-ape. Tapi, bile umurku meningkat lagi, segale perasaan ini kian pudar dan hilang. Aku sudah bisa bergaul dgn mereka tanpa adanya rasa segan. Ada yang aku kenal2 gitu, ada yg rapat dgn ku dan ada pula yg sekadar teman tapi mesra.

Ape sebenarnye yg aku nak sampaikan ni? Sebenarnye tercetusnye ide utk menulis entry ini adalah kerana secare tibe2, aku terase bersalah. Saban hari aku bertanye pade diri sendiri. Betul ke ape yg aku buat ni? Aku terase seolah-olah aku telah melakukan satu kesalahan tp dlm mase yg same, aku merasekan ianya adalah perkara biasa. Mungkin kerane sudah terbiasa, mataku buta utk melihat kesalahan dan dosa2 ini..betapa lalainya aku..

Pergaulan bebas laki2 dan wanita yg bukan muhrim. Bebas dlm erti kate ni, bukanlah semate-mate bermaksud bebas ke kelab malam same2 or bebas buat ape je dlm bilik, itu liar namenye, bukan bebas. Bile aku mule tidak lagi merase adenye gap di antara kami, dan boleh bergurau, ketawe2 cite pasal dunie, lagha2..inilah yg aku fahami sebagai pergaulan bebas. Aku sedar akan hakikat ini. Bukankah itu dilarang. Tapi adakah aku benar2 menurutinya? Seribu satu alasan aku kemukakan bagi menghalalkan apa yang aku lakukan ini, dan alasan yg kerap aku gunekan adalah pelajaran. Aku bisikkan pade diriku sendiri, "perhubungan ini dibolehkan KOT, sebab aku just nak belajar, so...takpe KOT." Betapa khilafnya aku. Pade mulenye, memang la belajar. Kerana aku dan mereka sekelas, sekelompok, sekuliah, make tiap2 hari berjumpe. Belajar same2, berdiskusi same2, membuat presentasi dan kerja2 kelompok.. Tapi..dari masa ke semasa, aku semakin terpesong. Dari sebuah diskusi ilmiah ke diskusi2 yg lagha. Apa ertinya gurauan2 kosong itu? Apa maknanya gelak tawa tersebut?

Aku rujuk kepada yg lebih mengetahui. Hasilnya? Yer, memang aku telah jauh. Sangat2 jauh, aku lupa pada pelajaran di bangku sekolah. Yang aku kejarkan hanyalah keseronokan yg berteras nafsu semata. Tiada lagi niat suci murni iaitu belajar. Aku melihat pada kenalan2 perempuan aku. Dahulunya, mereka pemalu, segan2 bile nak bercakap dgn aku. Namun bile dah lame bergaul dgn aku, mereke tidak lagi segan dgn aku, setiap butir kata mereka tidak lagi ditapis dgn perasaan segan dan malu. Bukanlah maksud aku dorang cakap yg bukan2, tp yg nak aku smpaikan adelah, kitorang berborak seperti xde apape perbatasan antare kite. Bukankah itu salah sebenarnya, dan boleh menjurus kepada fitnah. Tapi paham2 la, dlm dunie serba hi-tech ni, everything terase normal dan xde apape yg nak dipelikkan.

Aku teringat pade tande2 kiamat yg pernah aku dgr dulu. Antare tande2nye, bile ilmu agama dianggap sudah tidak penting lagi. Aku belajar ttg dosa pahala, beriman kepada hari akhirat, tp tiap kali melakukan kemungkaran, aku anggap itu sebagai perkare biase. Alangkah kurangnya kesedaran karena lebihnya dorongan nafsu. Jadi, dari sinilah datangnye rase bersalah tu. Aku rase bersalah kepade diri sendiri, bersalah pade semue kenalan2 perempuanku. Karena aku, mereke same2 mendapat dose. Mane tidaknye, semue perbualan2 lagha dan gurauan2 yg tidak membine tu, aku yg cetuskan. Dorang just layan je, n same2 gelak. So, pokok pangkalnye adalah dari aku, kalo aku x mule, dorang pon x terjebak..
Ya Allah..ampunkanlah mereke, mereke x salah..

Kalaulah aku mampu melafazkan "minta maaf" itu sejuta kali, sudah pasti akan aku lafazkannye pade setiap kawan2 perempuan aku. Tapi bile mengenangkan berape umurku di saat aku melafazkan "minta maaf" yg ke sejuta itu..aku kebingungan. Jadi, cukuplah sekali je aku mintak maaf..

Lepas ni, aku janji pade korang dan pade diri aku sendiri. Aku takkan sentuh lagi topik2 lagha, xkan lagi bergurau2 kosong. Selagi hal itu tak melibatkan hidup mati (maknenye x penting sgt la), aku akan cube control diri dari berhubungan dgn korang. Pokok perbahasan kite lepas ni hanyelah perkare2 terkait sahaja seperti pelajaran dsb. Dan selagi aku boleh merujuk pade kawan2 laki, make sebolehnye aku akan rujuk pade dorang dulu. Kalau btol2 xde sape yg boleh tlg, make tolong lah aku. Bkn ape, aku just xnak kerane kealpaan dan kekhilafan aku, korang semue same2 dimurkai. Please jgn salah paham. Bukannye aku benci atau marah pade korang..tp for some reason aku rase btol2 bersalah karena kite bkn muhrim, pergaulan kite ade batas2nye. Macamane pon, andai satu hari nanti aku terlupa..ingatkanlah aku. Same2 kite berpesan2 dgn kebenaran dan dgn kesabaran...

Maafkan aku..
Aku ingin berubah..






p.s: untuk paparan yg lebih jelas, hit Ctrl + A.
932

2 comments:

Anonymous said...

sedihnye...
semoga ko kuat ntk istiqamah dlm berubah!

maaf ntk segalanya.

Asip Hussin said...

fokus..fokus

perjalanan kite masih panjang lagi. aku just xnak sebab kekhilafan aku, huru hare jiwe aku..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...