Tuesday, October 27, 2009

Tak Perlu Rasenye


Ape yang aku nak? Ape yang orang lain nak? Ape yang kite semue nak dalam kehidupan ni sebenarnye? Kerap aku tanye soalan ni pade diri sendiri. Hakikatnye, adakah kite semue dapat ape yang kite hajatkan tu?

Pernah satu hari tu aku terfikir, kenape ade masenye aku tak dapat ape yang aku nak? Dan pade mase yang lain aku dapat ape yang aku tak nak..kenape? Mesti ade sebab untuk sesuatu tu terjadi. Itu la die yang dikatekan hikmah. Kadang-kadang hikmah ni dizahirkan supaye aku sedar dan mendapat sebuah pengajaran. Adakalanya hikmah ini sengaja disembunyikan. Tapi pokoknya, untuk ape aku diberikan hikmah-hikmah ni? Supaya aku berfikir..

Macamane pun, bukan semuenye semudah begitu. Pernah jugak aku cube menyalahkan sesuatu atau seseorang bile aku tak dapat ape yg aku nak or dapat ape yg aku xnak. Tapi bile difikir-fikirkan sedalam-dalamnye, barulah aku sedar. Terase betape cetek dan khilafnye aku sebab berfikiran mcmtu. Hanye dengan satu atau due kejadian yg tak diingini, aku dah merungut mcm2. Pernah tak aku mengucapkan berterime kasih bile aku dapat ape yang aku nak? Adakah aku bersyukur bile aku tak dapat ape yang aku tak nak? Yer, pernah tapi berape kali sepanjang hidup aku? Aku tak tahu..

Sebenarnye inilah yang dinamekan lupe diri. Aku telah terlalu banyak dikurniakan nikmat-nikmat dari Allah sehinggekan aku terlupe untuk mengucapkan syukur. Sebaliknye bile ditimpekan sebuah bencane yg datangnye cume sekali-sekala, terase laju je lidah untuk melafazkan rungutan dan keluhan. Di mane letaknye akal dan fikiran aku?

Ape sebenarnye yang cube aku sampaikan ni? Actually, inilah yang berlaku pade aku, dan mungkin pade orang lain jugak. Kite tak melihat suatu kejadian buruk itu sebagai suatu pengajaran, sebaliknye kite just menganggap itu merupakan sebuah bencane. Jarang sekali kite cube mengambil sedikit waktu untuk merenung hikmah-hikmah di sebalik suatu kejadian yang berlaku sebaliknye kesemue waktu yang ade kite gunekan untuk mencari punce masalah lantas menyalahkan punce tersebut. Bilemane kite melihat ke belakang untuk menyelesaikan suatu masalah, sebenarnye dalam kite tak sedar kite hanye mengeruhkan lagi masalah tersebut. Bukanlah aku nak kate tak boleh menoleh langsung, tapi cukup la sekedar mengambil iktibar dan bukannye menyalahkan masa silam.

Aku pon penah tau jugak mcmane rasenye bile tak lulus exam, kecewe dgn suatu perhubungan or kehilangan sesuatu yg disayangi. Tapi bile difikirkan balik, aku rase sebenarnye aku tak ade sebab untuk salahkan sape2 or bersedih mcm nak rak. Maksud aku adalah, perasaan aku has nothing to do dengan masalah aku. Sebaliknye kalau aku berperasaan ketike cube menyelesaikan suatu masalah, aku rase masalah tu tak kan selesai sampai bile2. Ape yg diperlukan ketike berhadapan dgn konflik dan kesulitan bukannye emosi sebaliknye akal.

Ini baru permulaan, perjalanan kite masih panjang lagi. Tergelincir pade langkah pertama tak bererti kita akan lumpuh terus untuk meneruskan langkah seterusnya. Sebaliknye gelinciran ini akan membuatkan kite lebih berhati-hati dan lebih berwaspada pada setiap langkah yang akan kite ambil.

So, the point is. Jangan bersedih..Tak usah bersedih..Dan tak perlu bersedih. Jangan terlalu fokus kepade sebuah kegagalan sebaliknye pandanglah kepade hikmah kejadian tersebut





494

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...