Thursday, November 4, 2010

Biarkanlah..

Kalau orang tak mahu bercerita, kenapa nak paksa?
Jika itu adalah rahsianya, kenapa kita desak dirinya untuk memberitahu?
Tak perlu rasa kecil hati jika mereka tidak mahu berkongsi. Apa yang kita perlu lakukan adalah meneruskan kehidupan kita seperti biasa. Dia tidak menyusahkan kita, tidak mengurangkan harta kita, tidak menambah dosa kita juga, jadi.. untuk apa kita nak sibuk-sibuk dengan halnya?

Jangan suka ambil tahu hal orang lain lebih-lebih lagi jika hal itu memalukan dirinya. Jika dahulunya dia pernah bergelumang dengan dosa dan kini dia ingin bertaubat dan berubah, baguslah, alhamdulillah. Berkawanlah dengan dia, jika perlu berikan bimbingan. Kalau dia ingin bercerita, dengarkan sahaja. Tapi jika dia ingin itu menjadi rahsianya semata-mata, tak perlu la kita nak korek-korek. Lepas tu post di fb, blog... kononnya untuk dijadikan pengajaran kepada orang lain. Biar pun dalam post itu kita tidak menyebut namanya, namun sekiranya dia terbaca dan terasa hati...bagaimana?

Kemudian bila dia terasa dan mendatangi kita untuk menanyakan kenapa kita melakukan sedemikian, kita pun menjawab.. "kenapa? terasakah? aku tak sebut pun name kau". Of course dia terasa. Sebab cerita itu adalah ceritanya dan dia menceritakan kepada kau sebab dia mahu berkongsi, mahu mengurangi beban di bahunya. Tapi tindakan kita itu mencanangkan ke dunia adalah amat tidak patut. Kita takkan pernah tahu hati orang..

Kalaulah semua orang tahu bahawa "terlalu mengetahui" itu adakalanya boleh memakan diri, sudah pasti semua tidak akan sibuk-sibuk nak jaga tepi kain orang. Tahu sekadar perlu tak mengapa. Mungkin dengan pengetahuan tersebut, kita tahulah bagaimana nak tolong-tolong sedikit jika dia ditimpa sesuatu. Tapi jika kita tahu terlalu banyak.. tiada siapa yang tahu apa yang akan terjadi. Mungkin kita akan 'terbocorkan" apa yang kita tahu. Atau mungkin kita akan menggunakan "pengetahuan" kita itu untuk menkhianatinya jika sesuatu terjadi antara kita (sprt gaduh dll). Atau mungkin ada orang lain akan mempergunakan kita kerana apa yang kita tahu tersebut..


Jadi nasihat saya.. jangan tahu terlalu banyak. Dan yang paling penting, tak perlu ambil tahu jika orang tak mahu beritahu. Kita tak tahu apa akan terjadi kelak..

1 comment:

ibnyusoff said...

biase utk dishare,bnde tu kne ader izin..takpun,crte pglmn sndiri..

tapi kalau "dh" th trll byk cmne??

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...