Friday, October 29, 2010

Aku Bukan Nabi

Yer, aku bukan nabi. Aku tak maksum. Aku tak tahu di mana kesudahan aku. Entahkan syurga, entahkan neraka. Dosa aku menimbun. Pahala aku.. hanya Allah yang tahu. Tapi sebagai manusia, sudah menjadi fitrahku untuk menuju ke arah kebaikan. Biarpun dosaku menggunung, jauh di sudut hati ini, aku sentiasa mengharapkan pengampunan dariNya. Aku berusaha sedaya upaya ku untuk berubah.

Aku cuma mahu memperbetulkan keadaan. Yang mana silap, aku tegur. Yang mana cacat, ingin aku lengkapkan. Biarpun aku tahu diri ini tak sempurna, sekurang-kurangnya aku mencuba.

Menyeru ke arah kebaikan itu bukan tanggungjawab nabi kita sahaja. Mencegah kejahatan itu juga. Ianya tanggungjawab semua. Tak perlulah nak tunggu diri tu benar-benar sempurna kerana tiada sesiapa pun di antara kita yang sempurna. Jika nak tunggu diri betul-betul perfect baru boleh memperbetulkan orang lain... sampai ke akhirnya pun kita tidak akan mampu.

Jadi, yang aku lakukan adalah sekadar termampuku. Aku sakit melihatnya lalu aku bersuara. Namun suaraku dibalas dengan sindiran panas dan pedas. Redha? Terpaksalah.. I did the right thing i guess. Walaupun cara dan tempatnya mungkin tak kena.. atleast i am trying. Aku tak boleh lari, aku tak boleh buat-buat tak tahu. Jadi, apa pilihan yang aku ada selain cuba menyampaikan kebenaran tersebut? Aku just risau.. kalau aku biarkan, kelak mereka menuntut aku di hari pembalasan..

"Kau dah tahu apa yang aku lakukan itu salah, kenapa tak tegur?"
"Kau pun terlibat sekali sebab kau cuma mendiamkan diri, membiarkan saudaramu ini terus melakukan maksiat"
"Kau akan ku bawa menemaniku ke sana...yang panas, yang gelap.."

Seyesly, aku takut..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...