Tuesday, October 5, 2010

Daun Maple

    Aku tak suka tengok movie yang best sebab setiap kali lepas tengok, mesti rasa menyesal. Waktu kali pertama tengok, rasa macam best gilak, tapi bila tengok untuk kali kedua, rasa bosan sebab dah tau macamana jalan cerita dia. Aku akan menyesal sebab telah merasa best dan lepas tu tak dapat nak rasa best lagi dah. Kenapa mesti macamtu? Kan best kalau setiap kali tengok pon adalah kali pertama tengok..

    Drama pon tak suka jugak sebab bila dah start tengok, mesti rasa eager nak tau macamana kesudahannya. Lepas tu aku akan keep tengok dan tengok sampai la ke episod akhir. Bila dah abes, mesti rasa sedey gila sebab rasa best masa tengok drama tu cuman terhenti di situ. Tak boleh nak rasa best lagi dah. Kan best kalau ada drama yang takde ending.. atau pon ending dia tergantung sebab director pergi vacation. Dalam erti kata lain, endingnya ada tapi takde.

    Lagu pon tak best jugak! Sebab kebanyakan lagu cuma 4,5 menit. Paling lama pon 10 menit, itu pon jarang, seratus tahun sekali. Lagu yang best memang la best, tapi disebabkan cuma sekejap je die nyanyi, rasa best pon cume sekejap. Boleh je kalau nak ulang balik tapi bosan la sebab dah tau mcmane lagunye.

    Kenapa semua yang aku suka mesti ada kesudahannya? Yer, aku tau takda apa yang kekal. Once kite mulakan sesuatu, suka atau tidak kita kena bersedia untuk menghadapi penamatnya. Kalau tak suka dengan ending, jangan start. Itu memang lumrah..

    Macamana pun aku rase aku silap. Actually kita bukan memulakan sesuatu untuk kita bersedih atas penamatnya. Of course la kita takkan selamanya rasa best sebab apa yang kita rasakan best tu pasti akan berakhir satu hari nanti. Tapi sebenarnya kita mulakan sesuatu untuk kita nikmati apa yang ada di antara dua titik tersebut. The joy, the pain, the fury, the sorrow. Kita takkan rasa semua ni sebelum kita mulakan sesuatu. Dan bila dah tamat sesuatu itu, kita takkan mampu nak rasa lagi semua-semua itu. Padahal semua-semua itulah yang menghidupkan kehidupan kita. Feeling. Kalau tiada feeling, kita hiduplah macam robot.. no life, just ikut je arahan tanpa tahu untuk apa, untuk siapa, kenapa dan mengapa..

Jadi.. aku tak seharusnya mengelak dari memulakan sesuatu biarpun aku tahu aku akan bersedih bila tiba penamatnya nanti. Karena apa yang ada di antaranya itu adalah lebih bernilai kepada kehidupan aku.

Kesimpulannya...

(adoyai, nak tengok movie tu tgk je la.. perlu ke tulis panjang2 mcmni???)



mendalamnyer~

1 comment:

Anonymous said...

pendekar bujang lapok, madu tiga ak tngk bnyk2 kali pon xpernah xbest..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...