Thursday, October 28, 2010

Konflik..

Aku tak suke konflik..
Tak kisah la konflik sesame teman, konflik rumahtangge, konflik adik beradik, konflik inter-religious, konflik antarabangsa... semua aku tak suke. Tak suke tercampur, tak suke dengar, tak suke ambil tahu.

Tapi sekali-sekale dalam hidup ini, kite memang tak boleh lari dari terlibat dari konflik. Konflik tak membawa apa-apa manfaat lebih-lebih lagi jika konflik tu berlanjutan sampai ke anak cucu. Atok-atok bergaduh, sampai ke cucu pon tak bertegur sape. Jadi musuh tradisi..

Bukan ape, setiap kali ade konflik yang melibatkan aku, tak kisah la aku betul atau die benar, yang paling rasa bersalah adalah aku. Even kalau aku dah kasi bukti segunung, kebenaran dari langit atau pendapat pertapa untuk memenangi perdebatan tersebut, dan ternyata aku benar.. aku tetap rasa bersalah. Sebabnya, hubungan aku dengan pihak sebelah takkan sama seperti dulu. Konflik menyebabkan wujud titik hitam dalam sejarah perhubungan aku dan dia. Mungkin lepas sekian sekian waktu, semuanya baik-baik kembali, tapi kenangan pahit itu even sekecil mana sekali pun, akan tetap memburu sampai ke akhir hayat. Unless ada seseorang dalam dunia ni yang mampu mendelete memory aku terhadap peristiwa tu permanently.. so xde masalah lah. The point is, memory tu akan lekat sampai bila-bila sebab memang takde sape pon yang mampu memadamkannya.

Konflik lahir dari salah faham serta percanggahan pendapat mahupun perbezaan persepsi. Bila menyentuh mengenai pendapat dan persepsi, ianya subjektif. Apa yang dirasakan betul oleh seseorang belum tentu lagi betul pada seseorang yang lain. Konflik akan timbul bila ada seseorang yang cuba memaksa seseorang yang lain menerima pendapatnya, bersetuju dengan pandangannya. Dan bila mana pihak lain tersebut memberontak serta rasa terancam apabila pandangannya ternyata berbeza, kemudian dia tidak boleh menerima apa yang dibawa insan tersebut, lalu cuba berdiri dan membetulkan ideanya...di situlah konflik terjadi.

Implikasinya?
Pihak A akan menceritakan konflik tersebut pada teman-temannya dan berharap mereka menyebelahi pendapatnya. Di situ, akan muncul juga kemungkinan lain seperti pihak A memburuk-burukkan pihak B demi meyakinkan orang ramai bahwa dia betul dan pihak B salah. Mengumpat, dan mungkin memfitnah.

Dan pihak B jugak tidak mustahil akan melakukan perkara yang sama. Melakukan apa sahaja asalkan pendapatnya disokong oleh sesiapa jua. Lebih ramai, lebih bagus.

Implikasinya?
Pihak yang menyokong A akan memberikan persepsi buruk kepada B. Pihak yang menyokong B akan memandang A dengan pandangan aneh dan memandang rendah...

Sebenarnya tak perlu sampai sejauh tu. Konflik akan segera selesai sekiranya pihak yang terlibat segera berdamai. Atau sekiranya terlalu ego sekali pun, masing-masing terasa susah sangat nak memohon kemaafan, berdiam diri juga boleh meredakan keadaan. Bererti, membiarkan masa menentukan dan meredakan. Tak perlu ceritakan pada orang lain, tak perlu campur tangan orang lain kerana kadang-kadang orang ketiga itulah yang menyebabkan konflik itu berlanjutan..

Namun, memang lumrah manusia. Mustahil untuk hidup bersendirian. Teman diperlukan untuk berkongsi dan menenangkan perasaan kecewa, marah dsb. Benar, itulah salah satu kebaikan berteman. Teman yang baik adalah teman yang bukan hanya berkongi gelak tawa, malah turut berkongsi air mata. Bagaimanapun, alangkah baik jika teman tersebut bersikap natural. Mungkin hatinya lebih berat untuk menyebelahi teman yang berkongsi itu tapi dalam masa yang sama tidak mahu melukakan perasaan pihak yang lagi satu kerana kedua mereka adalah temannya. Jadi apa yang harus dilakukan? Diam sahaja. Dengar dan dengar. Jangan sesekali cuba membetulkan keadaan walau dengan cara apa sekali pun. Mungkin niatnya murni dan suci, mahu meredakan ketegangan, tapi sekiranya tersalah langkah.. boleh jadi pihak yang lagi satu menyangka and sedang memprovoknya. Dari situ akan muncul pula konflik baru antara si B dan si C. Belum reda konflik antara A-B, datang pula yang baru..

Benar, memang mustahil untuk kita puaskan hati semua orang..
Tapi.. kalau masing-masing hanya berkata sesuatu yang baik atau pun diam sahaja, masalah x timbul kot.

So, jgn la buat org lain terasa. Tak perlu, tak perlu, tak perlu.
Kadang-kadang tindakan kita ingin membetulkan keadaan itu juga boleh menyebabkan seseorang terasa.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...