Monday, October 25, 2010

Tidungtrip

Laporan Lawatan Sambil Berjiwang-Jiwang (Tidungtrip)

Pada 23 Oktober yang lalu, segerombolan mahasiswa dari sekolah aku dan sikit dari Trisakti telah membuat lawatan sambil berjiwang-jiwang ke Pulau Tidung. Pulau Tidung merupakan sebuah pulau yang terletak di utara Kepulauan Jawa, sila google. Masih lagi dalam daerah Jakarta Utara. "Jadi kalau ditanya sama orang, jangan bilang saya orang pulau, bilang saya orang Jakarta", kata Pak Mul sambil mengeluarkan sebatang rokoknya..

Bertolak seawal 5.40 pagi walaupun plan asalnya 5.15 pagi. Nak buat macamana, kol 5.15 tu ada orang baru nak mandi. Mase tengah-tengah mandi boleh plak dengar phone berbunyik-bunyik, "ni mesti si pacak tgh call". So, tak boleh nak jawab call sebab tengah basah. Nanti kena kat phone, phone masuk air. Mahal phone tu mase beli hari tu. Tapi sekarang dah turun harga. Kurang-kurang pon turun dalam 500k. Cis..

Plan asal 30 orang (dari kampus aku) tapi last-last ada yang tak jadi nak ikut sebab dia ngada-ngada. So, ada la dalam 26-28 orang je plus pelajar U lain. Ramainye.. macam rombongan kelas. Naik angkut 01. Sewa 3 buah. Bayau 100k utk satu angkut. Bertolak ke jeti Muara Angke. Sebuah pasau jual hasil laut. Ada ikan, sutun, ketam, udang dan baaaaanyak lagi. Kapal dijangka menolakkan dirinya pada pukul 7, tapi dah kol 7 steng still tak gerak-gerak. Dalam hati dah terbayang nak naik bot laju ke, feri canggih ke, kapal selam ke.. sekali rupa-rupanya, tongkang daaa~

Tongkang pon tongkang la, janji rock. Macamana pun, tak tau plak aku yang tongkang ni sama macam angkut. Boleh plak dia berhenti-berhenti banyak kali kat tengah laut tu. Ada pendapat mengatakan yang dia tengah transit org tapi tak logik sebab kat tengah laut. Ada pula yang berpendapat kapal berhenti untuk kasi laluan kepada kereta api. Minyak habis. Kapal selam melintas. Enjin dimasuki ikan todak. Stering tercabut dan macam-macam lagi. Tapi pendapat yang paling logik dan boleh aku terima adalah enjin rosak.

Rosak pulak sampai 2 jam. Hati dah terbakar, ditambah lagi dengan amoi-amoi berseluar pendek melintas atas kepala masa aku tengah baring, bertambah bergeloralah jiwa ini. Kami terumbang-ambing di tengah lautan, dibawa arus entah ke mana. Kusangka panas hingga ke petang, rupanya hujan di tengahari. Lepas tu datang lagi satu tongkang tapi bukan nak tolong, dorang just lemparkan spana lepastu terus chow sambil mengejek-ngejek kami yang sedang kepanasan ini. Cis, harapkan pagar, pagar tak boleh harap.

Akhirnya tongkang indah mula menjalankan dirinya. Perjalanan 2 jam menjadi 4 jam setengah. Hebat tak? Macamana pun hati aku terubat bila melihatkan kejernihan air di Pulau Tidung. Walaupun masih ada sampah terapung, tapi atleast ada ikan hidup. So, kira bersih la dan perasaan nak terjun itu tetap mekar tidak luput-luput. Dalam plan asalnya, nak pergi snorkel dari jam 12 sampai 3 petang. Tapi dah sampai lambat, nok wak guane kan..

Check-in tempat penginapan, solat zohor-asar dan pinjam alatan snorkel. Life jacket, kaki katak dan goggle ber-straw besar.. ermm yummy~. Dari Tidung besar kami di bawa ke sekitar Pulau Payung untuk merendam-rendam. Nasib seorang rabun.. bila masuk dalam air tak nampak apa-apa. Sangat-sangat kabur batu karangnya. Orang lain semua kata lawa-lawa-lawa, tapi aku nampak batu bulat-bulat je, yang besar, dan menakutkan. Dorang kata dorang nampak Nemo tapi aku kata aku nampak dugong. Dia orang tak percaya. Tiba-tiba aku nampak seorang duyung berenang-renang. Aku ingatkan aku sorang je nampak, rupanya semua orang nampak. Dia pakai baju renang kaler hijau dan datang dari Canada. Kiranya duyung import la ni..

Gambar ehsan Hanif Umar
Then, ada la pulak yang tiba-tiba eksyen tak nak pakai life-vest tu. Mentang-mentang dah tau berenang. Aku pon terikut sekali eksyen. Mentang-mentang reti berenang, anak didik michel phelp. Tapi lepas 15 menit, patah balik ke bot nak amek life jaket sebab penat. Lama sangat tak berenang, kaki cramp. Nasib baik tak tenggelam. Terer betul aku..

Dah puas berenang, singgah sebentar di Pulau Payung. Serbu gerai-gerai tepi pantai tu. Untung betul makcik tu, berpuluh-puluh gorengan yang kelihatan macam dah 3 hari tak terjual tu lenyap sekelip mata selepas dibaham oleh orang-orang lapar. Aku tak lapar sangat, dah makan pisang masa atas bot tadi. Energi segera~. Lepas makan, pegi jalan-jalan kat tepi pantai. Main lukis-lukis guna batang kayu. Ntah apa la yang dorang tulis. Lepas tu upload kat fesbuk. Lepas tu tag nama aku. Lepas tu gelak-gelakkan aku. Lepas tu, lepas tu, lepas tu tulis kat blog dan citer yang dia pon tumpang bahagia. Adoyai~. Tak apa, asalkan semua gembira.

Gambar ehsan Naim Zainuddin
Barbeque di malam hari di tepi laut. Rebut-rebut sotong, ratah-ratah ayam, gigit-gigit ikan, telan-telan nasik. Nasib baik takde ketam. Jadi bibir enjelina juli plak kang. Lepas tu ada orang bertekak-tekak pasal angin bayu laut dan bayu darat, yang mana satu datang waktu siang. Aku tak kuase nak campor. Aku main suluh-suluh atas pokok je, mane tau tersuluh ikan ke. Boleh panggang lagi sekor.

Dah panjang dah ni. Lantak la, aku nak tulis gak.

Pagi esoknya bangun pagi-pagi berebut toilet. Masing-masing nak bera. Amek basikal kayuh sejauh 80 kilometer ke hujung pulau untuk melihat matahari terbit. Sampai je kat jembatan, matahari dah pon terbit, tak berapa sempat nak bergambar dengan matahari. Tak pe la, nanti aku pegi CL je. Kat sane pon ada matahari jugak.

Ada yang main terjun-terjun lagi kat Jambatan Cinta tapi aku malas nak ikut terjun. Aku dah mandi, tak nak basah-basah lagi. So, masa yang ada tu digunakan untuk berjalan merentasi laut ke pulau yang lagi satu tu. Bergambar dengan Patrick. Bergambar dalam sampan. Bla bla bla aku dah bosan tulis~

Gambar penulis (bukan gambar sebenar) takde ehsan sape2.

Kepada yang merancang untuk menikah pergi melancong ke situ, aku dah ambil contact orang-orang pulau yang tak nak mengaku dirinya orang pulau tu. Nanti mintak nomor dari aku. Nak pergi sendiri boleh, nak ikut paket boleh, xnak pegi pon boleh. Fee untuk paket, tak mahal rasanya. Tambang pergi balik, penginapan, makan minum (sarapan, lunch, dinner), sewa alat snorkel, sewa basikal, sewa bot untuk jalan-jalan, semuanya kurang lebih 300k. Tapi pengalaman dan keseronokan yang boleh didapati...priceless.

Sekian disampaikan. Terima kasih atas perhatiannya. (aku paling menyampah bile ade orang buat announcement mase tgh ujian)

P/s: Lagi gambar, rujuk fesbuk.