Monday, December 6, 2010

Dunia

Kita tak suka berjalan memijak tanah. Kata kita, sakit, kotor, kadang-kadang tajam, kadang-kadang lecak. Jadi kita putuskan untuk menebar permaidani di setiap pelusuk daerah yang terjangkau di mata kita. Maklum la, kita kaya, mampu membeli segalanya. Kita upah jutaan pekerja untuk merealisasikan cita-cita tersebut. Kita nak berjalan di atas permaidani..

Setahun berlalu.. masih ada daerah yang tidak berpermaidani. Memang la kan, bumi ni bukannya kecil. Kita keluarkan duit dan gunakan seluruh harta kita untuk membeli lebih banyak permaidani.

2 tahun berlalu..

3 tahun..

4 tahun..

10 tahun..

20 tahun..

50 tahun..

Dan kini kita telah pun tua. Ya, memang telah banyak daerah yang terhampar dengan permaidani. Namun kita masih tidak berpuas hati kerana masih ada yang belum terliputi.

Akhirnya kita menyerah. Kita sudah tidak berdaya. Kita sudah miskin..

"Aku memang tidak mampu melakukannya. Menghampar permaidani di seluruh dunia adalah mustahil!"

Nah, cuba kita bayangkan andai kata pada 50 tahun yang lalu kita cuma membeli sepasang kasut yang selesa dipakai, bila pakai terasa seperti memijak permaidani.. masih ada bukan duit kita? adakah masa kita terbuang? adakah tenaga kita terbazir? Tidak..

Kadang-kadang kita terlalu sibuk untuk mengubah dunia walaupun kita tahu hakikatnya kita ini terlalu kecil dan kerdil untuk melakukannya. Bukankah lebih mudah jika kita yang mengubah diri sendiri..

Atau apakah kita terlalu ego untuk menerima hakikat kekerdilan kita tersebut?

Sebenarnya tidak mustahil untuk kita mengubah dunia tetapi sebelum itu, ubahlah diri sendiri. Kemudian, lihatlah.. dunia ini akan berubah untuk kita dengan sendirinya.

5 comments:

Asyiqin said...

Mari2! Kite ubah diri kite ke arah yang lebih baik dari sebelumnye. Mari! :)

Asip Hussin said...

Ayo!

im said...

ubahlah diri sendiri. Kemudian, lihatlah.. dunia ini akan berubah untuk kita dengan sendirinya.

benar sekali =)

FatinZol said...

this is a good article.well done asip.

aNtu_BaEk said...

jom azam berubah menjadi better person...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...