Tuesday, December 21, 2010

Wall Post


Kadang-kadang aku hairan bila melihat wall-wall di fceaobok. Post-postnya yang buat aku hairan. Misalnya..

"alhamdulillah, selesai sudah puasaku hari ni"
"ya Allah, ampunkan dosa-dosaku"
"aku buntu dan bingung, berikan aku petunjuk ya Tuhan.."

Selalu je aku jumpa post macam tu. Cumanya.. aku tertanya-tanya la. Kenapa dia buat post seperti itu? Yang terlintas di fikiran aku adalah..

1. dia nak bagitau orang yang dia telah berpuasa hari tu.
2. dia nak minta keampunan dan petunjuk dari Allah melalui fb.
3. dia nak orang tahu yang dia sedang berdoa.

Adakah Allah mempunyai FB? Literally.. yer, sebab Allah memiliki segala-galanya. Tapiii... adakah mereka beranggapan bahawa seolah-olah Allah tidak tahu apa yang dia fikirkan sampaikan nak kena buat post kt fb untuk memberitahu?

Sarcastic? Terpulang pada masing-masing untuk menilai post ini. Tapi pada aku.. biarpun niat baik mana sekalipun, once dia buat post seperti itu.. niat baiknya itu akan bertukar menjadi.. niat "nak menunjuk kebaikan".

Atau mungkin dia niat nak tunjuk kepada golongan bukan Islam bahawa.. inilah Islam agar mereka kagum dan berfikir.. "bagusnya Muslim yang sorang ni". Tapi.. yakinkah mereka akan fikir macamtu? Mungkin mereka akan fikir "agama Islam ajar penganutnya menunjuk-nunjuk dalam beribadahkah?"

Bayangkan jika anda berdiri di tengah padang. Kemudian menjerit..

"Hari ini saya puasa sunat"
"Hari ni saya berdoa dan memohon ampun"

Atau pun, ketika berjalan di kawasan awam, anda menggantung papan tanda atau memakai baju bertulis,

"Saya telah berpuasa hari ini"

Rasa pelik tak? Mesti akan terdetik dalam hati masing-masing.. "kenapa nak bagitau orang?"
So samalah juga di sini. Bezanya, dia menggunakan media yang berbeza..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...