Tuesday, May 31, 2011

Pilihan Kau Sendiri


   Kita adalah siapa yang kita pilih untuk jadi. Ok, tipu. Ada je orang yang nak jadi pawe renjes tapi sebab mak ayah suruh die jadi cikgu, maka dia jadi cikgu.

   But still, aku nak jugak kata, untuk jadi siapa, itu pilihan kita. Tiada siapa yang memaksa. Nak buat apa, nak makan apa, nak kawan dengan siapa, kita sendiri yang tentukan.

   Kau sendiri yang memilih untuk jadi siapa yang kau nak. Nak jadi pekerja yang berdedikasi, pelajar yang berintegriti, perompak yang digeruni mahupun perogol yang dicari polisi, itu terserah. Kau ada hidup kau sendiri. Kau bukan budak kecil untuk ditentukan masa depannya oleh mak bapak. Kau tahu membezakan baik dan buruk.

   Kau tak nak pakai tutup aurat, tak nak berhenti mengumpat, nak tengok yang bukan-bukan dalam internet, nak mencarut-mencarut, nak bergaul laki pompuan atas alasan mengeratkan silaturrahim, nak dating-dating tanpa ikatan, semua tu pilihan sendiri. Tuhan dah kasi macam-macam jalan yang baik untuk kau pilih, tapi kau tak nak ikut, still nak ikut kepala sendiri, itu terserah.

"Aku bukan nabi. Aku memang budak jahat, semua orang tahu. So, tak payah la susah-susahkan diri kau nak nasihat aku. Kau baik sangat ke? Kalau kau sendiri pernah buat, layak ke nak tegur orang?"

   Ha'a, kau bukan nabi. Aku bukan nabi. Tapi kita sama-sama mahukan syurga. Jangan kau fikir "aku Islam, macamana kena seksa pun, last-last aku masuk syurga jugak".
Cuba letak tangan kau atas api, biarkan 10 saat, tengok apa jadi. Apa rasanya? Kau ingat kau kebal? Tu baru dunia..

   Dan jangan jugak sesekali kau cuba berfikiran "semua orang buat silap, aku pun buat silap. Tak apa, nanti aku akan diampunkan jika bertaubat. So, tak apa la, aku nak enjoy dulu, nanti aku bertaubat la."
Bila kau mati? Kau tahu?

   Dan jangan jadikan alasan kesempitan dan kesusahan untuk melakukan apa yang kau rasa kau tak nak buat tapi kau buat juga sebab kau rasa dah tak ada apa-apa lagi yang boleh kau buat.

"Aku tak nak buat keje-keje mengendap ni.. tapi, tak boleh tahan laa, nak tengok depan-depan, bapak dia tak kasi"

Hmmm.. terserah la. Kau sendiri yang tentukan masa depan kau.


Last but not least..
"Eh, kau siapa nak tegur-tegur aku. Kau jaga hal kau dah la. Jangan sibuk-sibuk, esok mati, kubur lain-lain, kau susah apa?!"
"Ha'a, sebab kubur lain-lain la aku tegur kau, nanti dah mati tak dapat nak tolong dah"

3 comments:

Amin Baek said...

terbaik sip..

semua kehendak dan kita yang memilih..

cuma antara baik dan buruk yg perlu dipilih

AkMaR said...

baikk pakkk!
bagus post ni.
:)

Asip Hussin said...

hensem atau tidak, itu kenyataan.
tetapi merasa hensem atau tidak merupakan pilihan~

(merepeknye aku haha)

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...