Tuesday, September 13, 2011

Debat


    Kadang-kadang, dalam kita cuba menyampaikan idea-idea kita tidak kira la di kehidupan harian, bluk, fabecook, mahupun twetit, akan ada sahaja suara-suara yang tidak enak didengar muncul dan mengondem idea kita itu. Sehinggakan tercetusnya perbalahan, perdebatan, dan tikam lidah.

    Bila sudah sampai ke tahap tersebut, mungkin kebakaran hati boleh terjadi. Kita cuba mempertahankan hujah kita dan dia melakukan apa sahaja agar kita bersetuju dengannya. Perasaan tidak mahu kalah memarakkan lagi hati yang sedang panas tersebut.

    Sebenarnya kan, kenapa kau nak panas-panas hati? Kau menulis sesuatu yang kau rasa betul bagi kau, dan dia memberikan pandangan yang dia rasakan benar baginya. Sekali pun pandangan kau dan dia bercanggahan, kebenaran yang dibawa masing-masing itu tetap subjektif kepada setiap individu. Jadi, jika dia keras kepala tidak mahu menerima pandangan kau, itu tidak bermakna kau salah.

    Cukuplah kau menerangkan sekali dua, dan jika dia tidak mahu menerimanya, kau tak rugi apa-apa. Duit kau tetap dalam wallet kau, slurpee kau tetap dalam fridge tak berusik dan baju kau tetap dalam almari. Kau tak kurang apa-apa pun.

    Cuba bayangkan, kau bertengkar dengan hebatnya dengan dia sampai terkeluar urat-urat jari sebab kuat menghentam keyboard, tetapi dia masih lancang mulut jari mengondem idea kau. Selepas kira-kira sejam lebih, kau kepenatan, lalu duduk memeluk lutut di atas katil. Then what? Tak ada apa-apa yang terjadi, bukan? Tenaga dibuang sia-sia untuk menegakkan sesuatu yang tidak mungkin.

    Oleh itu, jika terjadi lagi kejadian seperti itu, terangkan sekali dua sahaja. Jika tiba-tiba dia mengeluarkan ayat-ayat membunuh, anggap sahaja dia bangang sebab nak bergaduh atas perkara yang tidak perlu. Berbalah atas perkara sia-sia tidak membawa apa-apa kebaikan sebaliknya hanya menampakkan kebodohan diri sendiri. Abaikan segera sebab kalau dilayan, ingatlah syaitan itu sentiasa cuba membakar hati kita. Sebab bila kita terlalu marah, kita akan jauh dari Allah.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...