Wednesday, September 14, 2011

Hanya Dinaungi


1. Sejarah boleh dipelajari dan ditafsir bagaimana cara pun. Tapi kebenaran yang didapatkan dari sejarah tu tak boleh direka-reka atau diputar belit untuk kepentingan sesuatu pihak.

Dalam kisah Mat Indera sepertimana yang diceritakan mat Sabu, mat Indera bukanlah komunis tetapi hanya tokoh agama yang pergi ke rumah pasung (balai polis) Bukit Kepong untuk membebaskannya dari penjajahan. Pada waktu itu, ada satu pihak lain (komunis) yang menyerang untuk kepentingan mereka. Jadi mat Indera di sana hanya menyelamatkan mata-mata british (kebanyakannya orang melayu) dari dibunuh komunis.

Tetapi fakta ini diputar belitkan seolah-olah mat Indera adalah komunis yang membunuh orang-orang melayu.

2. Dakwaan Prof Dr Zainal Kling mengatakan negara kita tidak pernah dijajah adalah amat mengelirukan terutama pelajar-pelajar sekolah kerana jika itu adalah hujah kerajaan untuk menafikan dakwaan mat sabu, maka seolah-olah mereka ingin mendedahkan penipuan mereka terhadap rakyat selama 54 tahun.

Selama 54 tahun kita melaungkan "merdeka" dan menyanyikan lagu sudirman "merdeka, merdeka tetaplah merdeka", walhal sebenarnya kita tidak pernah dijajah? Jika kita merdeka, merdeka daripada apa?

Di dalam buku teks sekolah-sekolah cukup jelas tertulis zaman penjajahan ini dan itu, negara kita dijajah pihak ini dan itu selama sekian-sekian tempoh. Jadi adakah ini bermaksud, buku teks itu tersalah cetak?

3. Pernyataan Prof Dr Zainal Kling sama sekali tidak boleh dicerna, dia hanya berbicara ibarat orang-orang berborak di kedai kopi sahaja. Sebagai tokoh ilmuan yang bergelar profesor, segala bentuk pernyataan haruslah perlu disertakan dengan kajian-kajian ilmiah dan bukti-bukti yang ditulis dalam bentuk tesis, bukan hanya mengumumkannya di sidang media.

Ini semua hanya pendapat peribadi dari seorang rakyat yang keliru. Untuk perbahasan lebih lanjut, kita serahkan kepada tokoh-tokoh politik untuk menyelesaikan.

Jika Prof Dr Zainal Kling menarik semula pernyataannya, bererti dia telah memalukan dirinya. Masyarakat akan mentertawakannya sebagai seorang yang profesor yang tidak tahu apa-apa. Dan pihak kerajaan sendiri harus berdepan dengan tomahan-tomahan serta kehilangan kepercayaan dari pihak rakyat.

Dan sekiranya Prof Dr Zainal Kling berteguh dengan hujah negara kita tidak pernah dijajah, bererti kerajaan sudah pun mengakui bahawa mereka telah menipu rakyat sejak sekian lama. Kerajaan boleh disaman kerana mengajarkan guru-guru mereka ilmu-ilmu palsu dan seterusnya menyampaikan ajaran tersebut kepada berjuta-juta anak murid yang lain.

Jadi, bagaimana? Apakah tindakan kerajaan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...