Saturday, November 5, 2011

Kembara Masa


Pengembaraan merentasi masa adalah sesuatu perkara yang sangat-sangat membuatkan aku tertanya-tanya, excited, kehairanan, pening kepala dll. Pendek kata, berfikir mengenai time travel sahaja sudah cukup membuat aku blank. Adakalanya berjam-jam lamanya sampaikan terbawa-bawa ke dalam mimpi.

Masa adalah suatu elemen alam. Suatu misteri. Jangan cuba bermain-main dengan masa. Hanya Tuhan sahaja yang berkuasa ke atas masa.

Betul, manusia semakin hari semakin bijak, semua benda nak diciptanya. Dan aku yakin, ada di antara para saintis dan ilmuwan.. sedang cuba mencipta mesin masa sekarang ni. Ya, usaha itu sudah dimulai sejak berkurun lamanya. Tapi aku boleh pastikan, dan aku yakin seyakinnya.. tiada manusia yang mampu mencipta the thing that they called.. TIME MACHINE.

Kenapa tidak? Of course la ada perkara yang kita regret dalam hidup ni. Kadang-kadang kita selalu je tersyasyul.. "kalau la dulu aku aku berani jumpa ayah dia, mesti sekarang aku dah kawen dengan dia", "kalau aku tau dia ada adik cun, mesti aku dah baik-baik dengan dia", "patutnya aku tolong dia masa dia jatuh hari tu, baru la dia suka kat aku".. kan? Mesti ada yang pernah terlintas perkataan "kalau" tu..

Well, semua yang terjadi tu adalah ditakdirkan terjadi. No kalau-kalau. Kau fail exam lepas tu kena hantar ke tempat lain, itu takdir kau. Boleh je kau nak regret "kalau la aku tak belajar betul-betul dulu", tapi apa pointnya? Kau tak akan ubah apa-apa, kan? Sekalipun kau belajar betul-betul, kalau dah memang takdir kau fail, maka kau fail. "Allah tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum melainkan mereka sendiri yang mengubahnya". Yer, aku tau ayat tu. Tapi pada aku, ayat ini memberi pengajaran agar kita berbuat sesuatu sekarang agar kita tidak menyesal di kelak hari, bukannya untuk kita menyesali takdir kita sekarang akibat dari apa yang kita lakukan. Those things were meant to be! Fullstop!

Tu satu.. perkaitan antara masa dan takdir.


Tapi.. macamana kalau.. just kalau je la, just imagination je la, tak mungkin terjadi pon.. Macam mana kalau.. time machine betul-betul wujud dan berfungsi? Macam cerita Doraemon, Back To The Future, atau The Butterfly Effect. Apa akan terjadi then? Well, aku suka dengan teori Time Paradox..

Mudah je nak faham, tapi kau boleh pusing kepala kalau kau fikir banyak sangat.


Kau pergi ke masa dahulu, dan terbunuh atuk kau sebelum dia kahwin. Apa akan jadi? From that point of time, segalanya akan berubah. Ayah atau mak kau tak akan lahir. Dan kau juga tidak akan wujud. Jadi adakah kau akan hilang? Teorinya macam tu la kan..

Ok, kita sambung lagi. Bila kau tak wujud, maknanya kau tak akan time traveling ke masa lampau. Kau tak akan bunuh atuk kau dan ayah/mak kau akan lahir. Dari situ kau akan lahir. Kau ada la maknanya.

Bila fikir lagi.. disebabkan kau ada, kau yang ada itu akan time travel dan membunuh atuk kau dan the cycle continues. So, secara teorinya, kau akan ada atau tidak?

Satu lagi teori adalah Butterfly Effect. Kalau rajin, tengok la movie The Butterfly Effect. Bagus movie tu. Buat aku sakit kepale sebab pikir dalam sangat. T.T

update:
Pengembaraan masa juga boleh menyebabkan kecelaruan identiti. Macam dalam cerita terminator. Pada tahun 2029, John Connor telah menghantar Kyle Reese ke masa lampau, tahun 1984 bagi menyelamatkan emaknya, Sarah Connor dari dibunuh terminator. Dengan tidak semena-mena, Kyle Reese telah memberanakkan Sarah Connor. Anak yang lahir itu adalah John Connor. So, technically.. John adalah anak kepada seseorang yang masih belum lahir. Dan bila John dewasa, die perlu mencari semula bapaknya untuk dihantar ke masa lampau bagi memberanakkan ibunya. Kalau tak, dia tak wujud. Dia tiada pilihan. Dia perlu memastikan dirinya lahir agar dia boleh terus wujud.

Itu masih meningan. Bagaimana kalau John sendiri yang pergi ke masa lalu dan memberanakkan Sarah. Anak yang lahir itu adalah John. Maknanya, John adalah ayah kepada John! =.="

Celaru sungguh..


Time travel bermaksud kau boleh pergi dan balik dengan bebasnya ke mana-mana waktu yang kau nak. Ini berlainan dengan teori relativiti masa dengan kecepatan yang Einstein bagi tau. Kata Einstein, bila kau bergerak lebih pantas dari kelajuan cahaya (macam dalam cerita Smallville), ketika itu pertumbuhan kau akan menjadi lebih lambat dari orang sekeliling. Maksudnya, jika kau menaiki kapal angkasa cahaya pada usia 20 tahun, kelajuan pertambahan usia kau akan menjadi lebih lambat berbanding adik kau. Mungkin setengah kali lambat, 3x,4x, bahkan mungkin 10x lebih lambat. So, berdasarkan teori Einstein, bila kau balik dari angkasa, adik kau akan jauh lebih tua bahkan seusia datuk, sedangkan perjalanan kau, baru seminggu.

Jadi, seolah-olah kau mengembara ke masa depan la. Tapi itu bukan time travel, sebab kau hanya boleh pergi ke depan. Tak boleh nak ke masa lampau. Tapi semua ni teori je.

Walaubagaimana pun, percayalah.. tak kira apa yang mereka usahakan.. mereka tak akan mampu cipta Time Machine. Allah dah bagitau mengenai masa. Ada surah khusus.. Demi Masa. Membuktikan bahwa betapa pentingnya masa.. Tak boleh nak dibuat gurau-gurau. Atau dimain-mainkan. Apatah lagi nak dikawal sesuka hati..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...