Sunday, November 13, 2011

Kereta Tunai


On second thought, aku rasa lebih baik aku kejar kekayaan dunia. Itu lebih baik. Aku nak kumpul duit banyak-banyak, jadi sekaya yang boleh supaya aku boleh hidup dengan cara aku sendiri, bebas dari ikatan masyarakat.

Bila kau tak ada banyak duit, kau tak boleh nak decide sesedap hati kau. Misalnya, bila keperluan kau adalah kereta, disebabkan kau tak ada duit, kau terpaksa pinjam bank. Dan bank mengenakan bunga (interest) which is haram [2:275-278]. Aku cerita dari sudut logik dunia dulu. Bila dah berbunga, kau perlu bayar lebih dari harga kereta tu. Dan kau akan terikat dengan bank, tiap-tiap bulan kena bayar. Selagi kau tak habis bayar, selagi itu kau berhutang. Cuba kalau kau ada duit yang cukup untuk beli kereta cash, dengan sekali bayar, tiada lagi hutang, bebas riba. Kan bagus kalau macam tu.

"Habis sebelum kau kaya dan banyak duit, dan kau perlukan kereta, macamana?". Yang tu, masing-masing punya ikhtiar. Kalau tak ada kereta, tak perlu naik kereta, naik bas.

"Kau cakap senang la. Kau belum kerja, belum tahu susah senang nak bergerak. Nak tak nak, kena pinjam bank. Darurat". Daripada kau berusaha untuk mencari alasan menghalalkan riba, kenapa kau tak usaha berusaha menyelamatkan diri daripadanya? Darurat itu adalah bila berhadapan dengan kematian. Tak ada makanan dalam hutan, maka boleh makan babi. Tapi itu pun belum boleh lagi, kau kena makan daun-daun dulu. Kena makan kulit pokok dulu. Bila semua tu tak ada, baru boleh makan babi.. kalau jumpa la. Tapi kau tak mati kalau tak ada kereta.. Dan kau tak mati kalau tak pinjam bank. Kalau kau mati juga, itu bukan sebab kau tak ada kereta atau sebab kau tak pinjam bank..

Ok, berbalik kepada kisah duit. Nah, penting kan ada duit banyak? Bila tak ada duit, orang boleh sesuka hati tipu kita. Yer la kan, disebabkan tak ada duit, mesti la kita nak beli yang murah-murah. Dan bila murah sangat, ada kebarangkalian untuk barang tu tak ada jaminan, cepat rosak, barang curi dsb. So, itu la pentingnya banyak duit.. kita boleh decide nak beli yang paling berkualiti tanpa perlu risau nak bayar berapa harga.

Dengan kekayaan, kita boleh menentukan sendiri kehidupan macam mana yang kita mahukan.. Dengan kekayaan, kita bebas dari ketergantungan dengan pihak/orang lain. Dengan kekayaan juga.. kita boleh menyelamatkan diri kita dari pengaruh riba.. jadi, carilah kekayaan sebanyak-banyaknya asalkan tidak lupa asal-usul dan tidak sombong kepada Pencipta.

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...