Thursday, November 3, 2011

Bagaimana


    Mereka kerap bertanya kenapa, kenapa, kenapa. Dan aku menjawab, menjawab dan menjawab. Namun soalan mereka tidak terhenti di situ. Ada pula soalan susulan, lepas tu bagaimanakah perlaksanaannya, kesiapan, dan macamana selepas itu. Aku menjawab sebisa mungkin. Dan akhirnya.. muncullah persepsi negatif, fikiran negatif yang boleh menjatuhkan (aku kira begitulah). Bagaimana kalau ini dan itu terjadi, bagaimana kalau masalah ini dan itu muncul, bagaimana jika itu, bagaimana kalau ini..

    Aku tak pasti apakah mereka ingin menduga keteguhan hatiku, atau cuma bersifat ingin tahu. Tetapi aku masih tetap menjawab apa yang termampu. Memang.. adakalanya soalan mereka terlalu jauh ke hadapan dan jawapannya belum boleh aku berikan sekarang. Maka dengan itu, aku memilih untuk berdiam. Itu lebih baik, kan~?

    Bila aku jelaskan tentang rancanganku, bagaimanakah yang terbaik menurutku.. ada yang membantah dan mengusulkan aku untuk melakukan ini dan itu. Namun usulan mereka terlalu.. aku kira, aneh bagiku. Jika itu yang aku lakukan, nescaya akan memberontaklah hati ini, berdemonstrasilah jiwa ini, kacaulah perasaan ini. Bila aku cuba jelaskan kenapa.. jawapanku tidak pernah memuaskan hati mereka. Wahai mereka, pegangan kita berbeza, fikiran kita tidak sama, adat kita juga berlainan dan kepercayaan aku.. adalah yang terbaik untukku. Itu ikutanku.

Mengertilah. Kita berbeza. Kau dengan cara kau, aku dengan caraku..

Hmm.. daripada aku cuba memuaskan hati yang tidak mungkin puas, mungkin lebih elok kalau aku cuma senyum dan berdiam diri sahaja, kan?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...