Monday, October 31, 2011

Ada Masa


Ada masa..
Tapi masa yang ada terbatas. Antara itu, itu, dan itu. Masa yang ada hanya cukup untuk melaksanakan salah satu dari ketiganya jika inginkan hasil kerja yang bermutu. Jika dipaksa-paksa juga, mungkin boleh.. tapi kualiti hasilnya bagaimana?

Seorang guru yang turut mempunyai ijazah perubatan serta minat berniaga. Apakah dia mampu melakukan ketiga-tiganya? Menjadi doktor, dan dalam masa yang sama mengajar dan berniaga? Tidak! Kemampuan manusia terbatas. Masa memang ada.. tapi terbatas. Dia harus memilih satu (atau dua) antara tiga.

Kehidupan. Kau ingat ini syurga? Baru terfikir sudah terhidang?

Dan terserahlah. Ini yang kau pilih. Kau mahu pilih kehidupan yang bagaimana, itu urusan kau. Kalau kau senang, bersyukurlah. Kalau kau susah.. hmm, percayalah, di situlah kau belajar erti kematangan. Cumanya, sentiasalah bertanya.. apa matlamat kau? Kerana itulah fokus kau. Jangan sesekali terpesong dek kerana terikutkan perasaan dan nafsu yang menggila.

Semakin hampir kau kepada matlamat kau, percayalah, semakin hebat dugaan kau kelak.. Just.. jangan sekali kali!!! Walau susah mana pun cabaran! Walau dahsyat mana pun rintangan! Walau sehebat mana pun halangan! Jangan sekali kali.. lupa pada matlamat kau...

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...