Thursday, October 27, 2011

Bagus Sangat?

 

Menyeru kepada kebaikan, mencegah daripada kemunkaran. Senang dilafaz, mudah diingati tapi sukar dilakukan. Aku akui.

    Ini bukan lagi zaman generasi al-Quran. Zaman di mana, apabila seseorang itu rasa berdosa, dia akan menangis beresak-esak, bahkan sehingga pengsan. Bukan juga zaman di mana al-Quran dan hadith dirujuk dan diaplikasikan sepenuhnya dalah kehidupan bahkan ketika hendak membuang air sekalipun..

Zaman tersebut telah berlalu, generasi tersebut telah lama meninggalkan kita. Tiada lagi.

    Dan di sinilah kita. Zaman fabecook, twitet dan goo-gel? atau zaman android, bleakberry dan apel (hmm~)? Tidak. Kita sekarang berada di zaman di mana kebanyakan orang melakukan dosa tanpa ada apa-apa perasaan. Bahkan ada di antaranya yang berbangga dengan dosanya. Malah mungkin juga ada yang tidak tahu apa-apa mengenai dosa dan pahala walaupun dia bersaksi dengan kalimah syahadah.

    Kemungkaran itu sesuatu yang... normal. Macam dah sebati dalam jiwa masing-masing kerana telah terbiasa. Dan apabila ada yang tampil menegur, pantas sahaja teguran itu diprotes, "kau fikir kau bagus sangat?", "takkan la kau tak pernah buat. Kalau kau sendiri pernah buat, kau tak layak nak tegur orang..".. Ya, mungkin penegur itu pernah melakukan kesilapan yang sama dan telah bertaubat. Dia menegur kerana tidak mahu ada yang terjerumus sepertinya..

    Tapi, si penegur juga manusia biasa. Jiwanya mungkin sangat-sangat lemah. Apabila dia menegur dan dibangkang seperti demikian, pasti hancur semangatnya. Tidak cukup dengan itu, dikalangan sahabat-sahabatnya pon, ada yang membangkang dirinya "itu la kau, jangan la main tegur je. Nak menegur pun, kena ada cara. Caranya salah, orang bukan sahaja tak mahu mendengar, bahkan menolak terus".. alangkah sedihnya si penegur tersebut.

Kasihan bukan..
Bila kau nampak dia bergurau senda, tidak menjaga batas pergaulan (contoh), tetapi kau biarkan. Alasan kau..
1) Tak boleh tegur, nanti dia terasa..
2) Tak boleh tegur, aku bukan uztaz/ah. Confirm dia taknak dengar.
3) Tak perlu la tegur. Dia bukan budak kecik yang tak tau halal haram. Dia sendiri yang pilih. Tegur pon tak guna kalau dia dah buat keputusan macam tu. Biar je la. Tu antara dia dengan Allah.
4) Nak tegur ke eh? Ayah dia pon tak pernah kesah. Mak dia pon jenis sosial.. so, aku yang bukan siapa-siapa ni, nak tegur? Harapan la..
5) Tak kan nak tegur plak. Baru semalam aku buat macamtu.. macamana nak tegur kalau aku pon buat..
6) Last time aku tegur, dia melenting. Cold war. And sekarang dah baik balik. So, tak nak la jadi macam dulu lagi..

....dan setelah berfikir panjang, menolak menambah, mencongak baik buruk. Akhirnya kita 'terpaksa' membiarkan kemunkaran tersebut. Tidak berdaya. Takut hilang sahabat. Takut dipulau masyarakat.. Takut keseorangan...


    Entahlah. Mungkin kita terlalu sangat menjaga hubungan kita dengan manusia. Sehingga terlupa akan perintah empunya jiwa..

    Walhal, sekalipun kita ditinggalkan semua sahabat kita kerana mereka enggan meninggalkan kemunkaran.. kita tetap tidak akan keseorangan. Allah akan sediakan kita sahabat yang jauh lebih baik.. Kalau tiada juga.. kita tetap tidak keseorangan. Allah sentiasa bersama. Tapi tu la.. kita lebih takut kehilangan mereka... Seolah-olah, merekalah pemberi nafas buat kita. Tanpa mereka kita merana..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...