Saturday, October 1, 2011

Memilih

Awas: Pos jiwa-jiwa..



Alangkah bagusnya kalau dia boleh berperasaan seperti orang lain. Gembira bila berasa gembira. Sedih bila terasa sedih. Marah bila merasa marah.

Untuk sebab-sebab yang tak dapat dia sendiri jelaskan, kebiasaan itu seolah-olah tiada pada dia. Dia gembira bila dia memilih untuk gembira. Bila menemui sesuatu yang menggembirakan, dia seolah-olah harus memilih perasaan apakah yang terbaik untuk dia rasakan ketika itu. Oh, ternyata.. dia harus bergembira. Lalu dia pun gembira.

Sedih bukan?

Gembiranya tidak datang secara semulajadi sebaliknya dia harus memilih dan mencipta 'gembira'nya sendiri. Perasaannya bukan datang dari hati, tapi dari fikirannya. Dia tak mampu menikmati perasaan-perasaannya seperti orang lain.

Baginya.. segala-galanya harus ada logik. Di saat yang seharusnya dia marah atau bersedih.. perkara pertama yang terlintas di fikirannya adalah "adakah marah dan sedih ini boleh menyelesaikan masalah?". "Tidak! Masalah diselesaikan dengan fikiran dan kudrat, perasaan sama sekali tidak membantu". Dan kerana itu, dia mematikan perasaannya serta-merta. Hilang begitu sahaja..

Apa erti kehidupan baginya?
Apa bezanya dia dengan robot yang hanya bekerja tanpa menikmati pekerjaannya?



Dunia ini tersangatlah luas. Dan orang seperti ini memang wujud di dunia ini..
Jika jumpa orang seperti ini, bantulah dia. Selagi dia bergelar manusia, perasaan itu sentiasa ada dalam dirinya untuk dinikmati. Dia tidak perlu memilih..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...