Saturday, December 10, 2011

Dengar


Sesuatu yang menarik terjadi. Dan kau teruja ingin bercerita kepada kawan kau. Lalu dengan semangat, kau menemui kawan kau dan membuka cerita..

"Kau tahu tak, tadi masa aku nak buka pintu teksi, aku tak perasan ada motor lalu kat sebelah. Bila aku bukak je, terkena motor tu, pastu dia jatuh"

Kawan kau angguk-angguk excited, beriya-iya mendengar. Tapi lepas tu dia kata..

"Aku pun pernah jugak macam tu dulu, tapi aku atas basikal la, orang bukak pintu kena aku hahaha"

Faham tak situasi ini?
Situasi sebegini sering terjadi dan bagi aku, ianya membuatkan hati rasa hilang mood nak cerita lagi. Pendengar yang baik adalah mereka yang apabila mendengar sesuatu cerita dari seseorang, dia akan membuat 'follow-up' terhadap cerita tersebut, bertanyakan lebih lanjut, menyokong dan memberikan pendapat terlebih dahulu. Contohnya..

"Kat mana kau accident tu?
"Bila kena? kenapa kau naik teksi, nak pegi mana?"
"Kau bukak pintu tak tengok belakang dulu tu, kenapa??"
"Tu la, lain kali baca bismillah dulu"

Yer, berilah apapa sahaja yang berkaitan cerita tersebut. Ini akan membuatkan si pencerita terasa seperti diberi perhatian, ceritanya didengari dan difahami. Hatinya lebih berbunga walaupun respon yang diberi merupakan kritikan.

Walaupun si dia mengangguk atau tersenyum, jauh di sudut hati, masih ada perasaan seperti tidak yakin bahawa dia benar-benar memberikan perhatian. Di situlah pentingnya si dia memberikan 'bukti' berupa respon seperti soalan susulan, pujian mahupun kritikan.

Kita mahukan orang memberi perhatian kepada kita. Dan begitu jugalah orang lain. Tetapi dalam situasi begini, dia yang memulakan cerita, maka bertindaklah sebagai pendengar yang baik terlebih dahulu walaupun dalam hati membuak-buak perasaan ingin bercerita mengenai diri sendiri.

Kepada pendengar, ya, memang anda pun rasa teruja nak bercerita juga, tapi cubalah.. dengar dan beri perhatian kepadanya. Tunjukkan bahawa anda mengerti dengan memberi respon terhadap kata-katanya. Tak perlu respon panjang pun, atau soalan bertalu-talu. Tetapi cukup dengan satu atau dua respon. Hatinya akan gembira dan secara semulajadi, dia akan percaya kepada anda dan bersedia untuk mendengar jika anda pula ingin bercerita.



Dan.. semakin rapat anda dengan seseorang, semakin penting perkara ini.
Berikanlah perhatian secukupnya..




...atau bersedialah untuk kehilangan perhatian daripadanya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...