Friday, May 29, 2009

Misteri Yang Terjawab

Pernah x anda terasa kehadiran suara atau bisikan halus yang menegah kita dari membuat suatu kebaikan? Mungkin kita rasa ianya hanya mainan perasaan kita dan kita tak berapa nak kisah la. Misterinye, bisikan ini akan hadir bile kite terdetik untuk melakukan sesuatu yang baik. Misalnye, tatkala kite berjalan seorang diri di sebatang jalan, tiba2 kita ternampak plastik gula2. Kecik je, rasenye kalo dibiarkan pon x terjejas ekosistem dan tak membahayakan sesiapa. Dan bile je kite nampak plastik tu, serta merta akan ade satu bisikan halus yang menyatakan "ala, xpe kecik je, nanti DBKL dtg dorang bersihkan le". dan biasenye kite akan terpengaruh dgn bisikan ini. Mungkin ade jugak yang pernah alami situasi lain, misalnye, lepas je kite solat fardu terdetik kt hati kite nak buat amalan sunat mcm solat sunat ke, bace Quran ke. dan lagi sekali, kalo kite perasan akan ade satu bisikan halus yang kite rasekan "detik kecil hati kite" menyuruh kite melakukan perkare2 lain (supaye kite lupe akan niat kite nak buat amalan sunat tu).

Misteri bertambah misteri. Bisikan halus ini ada jugak kadang2 menyuruh kita berbuat kebaikan.. kadang-kala kita akan mendengar bisikan ini bile kite nak ke surau atau masjid. Bisikan yang mencadangkan kita agar membawa apa2 counter agar di sepanjang perjalanan kite boleh mengira jumlah zikir2 kita. Dan usai sahaja solat, bila terdetik sahaja hati kita untuk berzikir, akan ada satu bisikan yang sama menyuruh kita mengangkat rantai tasbih agar orang lain tahu bahawa kita sedang berzikir padahal zikir boleh dibuat dalam hati. Kenapa bisikian itu menyeru kita melakukan perkara yang kita rasakan baik tersebut? Agar wujud perasaan riak dalam diri kita...

Bukan setakat itu sahaja, bahkan dalam solat pon masih lagi akan kedengaran bisikan2 ini. Kadang2 ia mencuri perhatian kita agar kita memikirkan sesuatu yang lain seperti ekonomi kite, makan minum dsb. Aneh, kan? Mungkin ada yang tidak dapat menerima istilah bisikan ini, maka mereka memujuk hati masing2 dengan menyatakan "ah, ini hanya perasaan aku, kata hati aku". Kebiasaannya kita akan mengikut kata hati ini sedangkan dalam kita tidak sedar, perasaan2 yang kita gelar kata hati ini bukanlah benar2 dtg dari lubuk hati kita. Ianya adalah suatu bisikan.

Persoalannya, dari manakah datangnya bisikan2 ini? Kita tahu jawapannya..


No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...