Tuesday, June 1, 2010

Buku Perpus

Aku balik ke rumah dengan semangat yang sangat-sangat la berkobar-kobar untuk belajar sungguh-sungguh. Terlalu jauh beza antare kite..

Hari ni hari Selasa. Maknenye aku kene kembalikan buku yg aku pinjam dari perpus. Rasenye dah empat lime kali kot aku perpanjang tempoh pinjam. Kesian plak kat orang lain yg nak pakai. So, dengan penuh tawaduknya, aku pon bersepeda ke kedai photostat terjauh yg aku tau sebab aku rase kalo photostat kat sane mcm murah je. 

Sampai sane, lepas tanye, mak aih..boleh tahan gak mahal. Tak jadi copy. Patah balik. Singgah kedai buku depan umah, tanye harge buku ori. Haaa, ambek aku, lagi mahal kot. Dekat 15 hinggit beze die. Tak jadi beli. Singgah kedai photostat Amerika kt sebelah kedai buku tu. Deal punye deal, ok, setuju nak photostat. 

"Kira-kira, kelamaan ga? Kapan siapnya?"
"Kurang lebih satu jam la. Mau ditunggu atau ditinggalin?"
"Aku tinggalin aja. Kira-kira jam berapa bisa siap?"
"Sekitar jam duaan"

Tengok jam, baru kol 1. Aku balik. Minum susu, bukak buku lagi. Kol 2 suku, angkat kaki, pegi kedai tu balik.

"Mas, udah siap belom?"
"Maaf mas, lagi difotokopi.."
"(aik, katanya jam duaan) Terus, kapan bisa siap?"
"Setengah tiga (2.30)"

Aku tunggu atas bangku. Tarik muke masam. Tetibe ade orang anta teh. "Mas, minum dulu ya". Aku tak jadi marah. Cis, pandai tol amek ati aku. Tunggu punye tunggu, jam dah kol 3 suku. Tak tau la mcmane aku leh bersabau tunggu kt situ smpai sejam..

Kalau dah janji tu, buat la betol-betol. Kalau tak mampu, jangan janji macam tu. Yer, sabar memang la sabar tapi itu bukan persoalannya. Persoalannye sekarang adalah tanggungjawab tu sendiri. Janji memang la senang, modal air liur je, tapi sekali kite dah janji, tolong la jgn buat main-main dgn janji tu. Itu adalah suatu tanggungjawab..

Dan kepade makcik-makcik tertentu, saye tak kesah kalo makcik nak buat majlis zanji ke, zikir ramai2 ke, nasyid kat masjid ke (saye pon tak pasti mase zaman nabi dulu ade atau tak perkare mcmni. Rasenye mcm takde, nanti sy check balik)..tapi tolong la jgn sepahkan mesjid tu. Kulit kuaci, biji limau tu..buang la elok2 dlm tong sampah.

Kalo sy gi umah makcik, campak kotak susu ngan kulit gule-gule, makcik suke ke???

Macamane pon, tiade manusie yang sempurne. Adakalanya kite sering terlupa dan terleke. So, saye tak salahkan abang kedai dan makcik tu sgt la. Tapi lain kali jangan buat lagi yer!



Yang tengah marah tapi still boleh sabar,

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...