Saturday, December 4, 2010

Jangan Takut Jarum


Kalau memang dah sampai ajal, meninggal la~
Nak nangis ke, nak sedih ke, nak jerit-jerit ke, yang mati tetap akan mati. Sia-sia je nak sedih bagai or menangis sakan melainkan tangisan tu boleh menghidupkan si mati tu. Mati itu pasti, hidup itu insyaAllah. Bila akan mati, itu yang menjadi misteri. Sehebat mana pun seseorang tu, sekaya mana pun dia, walaupun dia mampu membeli sebuah negara, walaupun dia mampu mengadakan apa sahaja yang tak mampu diadakan orang lain.. kesudahannya, bila ajalnya sampai.. dia takkan mampu membeli ubat anti-kematian. Atau mengadakan ubat hidup-kekal. Mustahil, mustahil, mustahil!

Benar, kalau dah sampai ajal, nak x nak, kita cuma ada satu pilihan. Menerima dengan redha. Lagipun, insan tu bukannye hak milik kita sepenuhnya. Dia dipinjamkan je.

Kita pinjam duit sejuta dari kawan kita. Kesudahannya nanti, kita kena pulangkan balik. Nak sedih ke, nak nangis ke... duit dia. Tak rasa macam pelik ke kalau nangis-nangis sakan? Macamana pula kalau kita yang kasi pinjam dan kemudian org tu tak nak pulangkan. Marah tak? Atau pun dia pulangkan, tapi dengan perasaan sedih, tak redha, marah-marah.. Ada kita kesah? Memang duit kita, tak kisah la dia nak rasa apa. Kita tak salah apa-apa pun~

Seseorang pernah kata pada aku,
"kalau asip mati, mati la. Nak buat macamana kan.."
"tak sedih, tak nangis?"
"sedih tu memang la sedih tapi, takde la sampai nak nangis teruk-teruk kot. Memang dah sampai ajal. Terima je la, hidup macam biasa.."

Seriously, aku tak kisah kalau orang-orang di sekeliling aku mati. Bukan la tak ambil peduli, tapi dari sudut perasaan, aku tak rasa aku patut bersedih sehingga sedemikian rupa. Yang pergi biarkan pergi, yang hidup teruskan hidup. Sebab yang pergi takkan hidup lagi dan yang hidup tak tau bila akan pergi.. So, live your life to the fullest. Fikirkan pasal kematian anda. Jangan fikir pasal kematian orang lain. Dia dah settle dah~

Dan bila yang kata pada aku itu adalah tidak lain ibuku sendiri.. aku terfikir akan semua ini. Aku juga mahu setabah itu!


"Sedih tu memang la sedih, tapi takde la mak nak nangis teruk-teruk. Mak tengok je la kau pergi, lepas tu mak balik, masak macam biasa. Bukannya boleh hidup balik kalau nangis-nangis.."

1 comment:

bkn mak said...

"Sedih tu memang la sedih, tapi takde la nak nangis teruk-teruk. tengok je la kau pergi, lepas tu balik, masak macam biasa. Bukannya boleh hidup balik kalau nangis-nangis.."

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...