Saturday, December 11, 2010

Kaunter

Semalam aku jumpa seorang makcik ni, dia pelik. Dia beli ikan, udang, sayur dll kat carrefore. Biasa la kan, mende-mende macam tu kena timbang dulu lepastu lekat dengan sticker harga. Yang makcik ni, dia boleh pulak masukkan plastik ikan tu dalam plasktik sayur. Lepas tu ikat simpul mati. Then masa kat kaunter, puas le pengaunter tu nak bukak plastik tu sebab nak scan harga ikan yang ada dalam plastik sayur tu. Dan makcik tu pulak buat muka selamba, ada tarik muncung sikit seolah-olah berkata "cepat la sikit, saya dah lambat ni."

Next adalah pakcik yang troli tidak kurang kalah berbanding makcik depannya. Maybe dia terpengaruh dengan peraduan "kumpul & menang" kot. Semua benda nak masuk dalam troli. Maybe kat kawasan rumah dia tak ada pasau kot. Or maybe kaki dia terlalu hensem untuk dibawa menjejak ke pasau. Time nak bayau, dia keluarkan kad dia. Tak tau la apa dia tulis, Visa ke Mastercard ke or BCA. Tapi yang pasti time scan-scan kad tu, mesin tak leh detect. Pengaunter tu pun pergi ke kaunter lain untuk scan.

Aku tengok kaunter sebelah. Seorang makcik bersama anaknya. Troli beliau adalah yang jenis ada kereta kanak-kanak tu. Anak dia duduk dalam kereta tu. Masa nak bayau, mak dia puas la mengomel kat anak dia, "jangan maju, jangan mundur!"
"ga usah, ga usah, jangan bantuin ibu!"
Semuanya gara-gara anaknya yang tak reti duduk diam dalam troli tu. Tangan tu gatal nak gapai semua benda yang dia nampak.

Pakcik kat belakang aku dah banyak kali geleng kepala sebab lama sangat tunggu. Siap borak-borak dengan aku. Aku pura-pura paham je sebab petua dari orang yang aku kenal.. kalau orang tegur dan korang tak paham, senyum je pastu angguk. Kalau dia insist nak pendapat korang tapi korang x paham, pura-pura tanya apa-apa soalan supaya dia lupa akan soalan yang dia tanya. Life is simple~

Akhirnya sampai turn aku. Aku bayau apapa yang patut. Harga 52 tapi sengaja aku kasi 100 sebab aku tau dia ada duit kecik. Tapi tiba-tiba dia angkat tangan panggil kawan dia. "Ada tukar uang 100 ga?". Ternyata aku silap, rupanya dia tak ada duit kecik. Time nak blah, aku menoleh pada pakcik belakang aku, senyum, dan berkata..

"lama bangat ya.."

dan dia pon reply..

"kok cuma 1? kalau satu kenapa ga pergi ke kaunter sono?" (sambil menunjuk ke arah kaunter express)





Aku masih lagi tersenyum dan berlalu sahaja..
Well, kalau aku pergi kaunter tu, takde la aku tulis post ni~

3 comments:

Anonymous said...

cm makcik!

Anonymous said...

salam,
sengal siot kau, wat antrian jd pnjg... klau aku, sure da penyepak kau td..

-DC-

Asip Hussin said...

adoyai. salah ke aku beratur haha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...