Sunday, December 12, 2010

Lemah

Sangat lemah! Rasa sangat lemah!
Kenapa? Sebab kurang minum susu, maka tulang jadi lemah? atau kurang makan protein maka kurang pembentukan otot? Bukan.. bukan. Bukan lemah yang tu. Bukan lemah, tapi rasa lemah..

Bila kita buat something yang kita tau kita patutnya tak patut buat, or buat something yang hati kita mati-mati kata "jangan buat!!!" itulah tanda kelemahan kita. Kita tahu apa yang kita patut buat dan apa yang kita tak patut buat. Tapi sebab kita rasa best, kita buat-buat tak tahu akan semua itu. Itulah dia. Kita sangat lemah..

"Sikit tak apa, asalkan tak over". Kita pujuk diri kita dengan ayat sebegitu padahal kita tidak sedar bahawa kita telah masuk ke perangkap mereka! 

Menara berkembar tidak terus ada begitu sahaja tetapi pembinaannya bermula dengan seketul bata yang kecil. Bila bata tersebut ditindih satu persatu.. ianya akan membesar dan menjadi sebuah bangunan. Dan bila bangunan tersebut telah kukuh, adakah kita mampu me'roboh'kannya DENGAN BAIK dalam masa sehari? Adakah kita mampu merobohkannya seperti mana kita membinanya? Mencabut satu persatu batu bata tersebut sehingga ke bata yang terakhir? Ya, boleh.. tapi mengambil masa yang lama. Andai kita memaksa untuk merobohkannya dalam sehari.. runtuhlah ia. Penuh tragis, mungkin mengorbankan jutaan nyawa juga.

Samalah dengan ini. Apa yang kita rasakan "sikit" itu.. itulah permulaannya. Ianya akan terus berkembang dan berkembang. Sehinggalah suatu hari nanti, kita tidak sedar bahawa ianya telah menjadi sangat besar sampaikan kita tak mampu nak tarik balik apa yang telah kita lakukan. Kalau pun kita mahu mengembalikannya ke titik awal.. ianya akan mengambil masa. Bukan dalam sehari. Dan semestinya tak boleh dibuat dengan paksaan.. bimbang hancur dan terluka.

Jadi, adalah lebih baik jika kita tidak memulakannya. Afterall, kita memang belum berhak untuk semua itu. Tak patut!!! Tak patut!!! Tak patut!!!

Minta maaf..
Ianya takkan terjadi lagi..





P/s: Dahsyatnya ujian ini... :'(

1 comment:

Anonymous said...

sangat retorik~
learning is a life long process.you'll learn along the way la kedek.

one ques : ever regret ape yg kaw dh buat?

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...