Saturday, March 19, 2011

Buat Jeee~


Ramai orang ada hati nak buat suatu kebaikan tapi akhirnya dia batalkan niat dia sebab dia takut dengan pandangan orang lain.

"Uih, tiba-tiba je rajin ke masjid, encik uztaz~
"Wallawei, rajin siot kau belajar sekarang!
"Kalau kau kutip semua sampah-sampah tu, nanti tukang kutip sampah takde kerje la hahaha
"Tak payah la nak jadi baik, kau tu memang dilahirkan jahat~~~
"Dulu freehair, sekarang bertudung. Ni mesti ada apa-apa ni

Ini merupakan sebahagian kata-kata orang yang selalu membuatkan kita lemah semangat dan tak jadi nak buat baik. Kemudian kita pun lupakan hasrat murni kita. Alangkah ruginya.

Pun begitu, bukan semua orang bermulut busuk dan cakap lepas. Ada yang ikhlas memberi pandangan dan pujian. Tapi... datang pula masalah lain. Iaitu dari hati sendiri.

"Wah, bagus la kau buat kerja-kerja amal ni. Bangga aku jadi kawan kau
"Tahniah la kerana berjaya berubah. Bukan semua mampu melakukan hijrah macam kau

Even mereka ikhlas, namun adakalanya hati kita refuse untuk menerima semua itu. Ada sahaja bisikan-bisikan jahat terbit dari hati.

"Dia orang ni puji-puji mesti ada apa-apa ni
"Macam la tak kenal aku, aku kan memang macamni. Aku jahat..
"Jangan la puji-puji, kalau aku ter-riak karang, sia-sia je la apa aku buat. Tak dapat pahala

See.. di sinilah masalahnya. Kemudian, dalam kes yang lebih teruk lagi.. kita pun tinggalkan apa yang kita buat dan tak istiqamah lagi dah. Alangkah ruginya.

Hurm..
Bagi aku la kan. Aku rasa baik kau buat je apa yang kau rasa nak buat. I mean, jangan ambil kisah dengan kata-kata orang. Bukan la aku nak kata pekakkan telinge, tapiii sebaliknya! Buka telinga luas-luas dan.... ikut je kata hati kau. Kalau kau rasa kau tak nak buat sebab takut nanti ter-riak, dan disebabkan benda tu kau rasa kau taknak buat.. so, kenapa kau tak buat je dengan riak terus! 

Setkan je niat tu kepada niat-niat yang tak baik seperti..

"aku nak buat ni sebab nak tunjuk kat orang
"haaa... biar semua orang tau aku baik!
"aku pakai tudung sebab nak nampak macam baik, bukan ikhlas pon

    Nampak macam jahat je bila berniat macam tu, kan? Bagaimana dengan "kalau niat tak ikhlas, tak guna pun buat". Well, siapa kata tak guna??? Bagi aku, banyak gunanya. Misal kata kita angkat sampah dengan niat nak menunjuk dan rasa macam tak dapat pahala, memang la nampak macam tak guna je kalau buat tapi atleast kalau kau buat bumi kita akan bersih, kan?

    Bukan semua kebaikan terus datang dengan niat yang ikhlas. Cuba fikir masa zaman kanak-kanak dulu. Kita sepatah apa pun tak faham tentang konsep ketuhanan, kenapa kena solat, puasa dsb. So, kenapa kita buat? Sebab mak ayah suruh. Kalau tak solat asar, tak boleh keluar main kat taman. Tu tak dikira buat kerana orang ke? 

    Dan tiap-tiap hari kita solat dengan niat yang macam tu, sebab takut mak ayah marah. Tapi bila kita dah besar, perasan tak yang kita tetap terus melakukannya even mak ayah tak suruh? Kenapa? Sebab kita dah terbiasa. Dan lagi disebabkan ada pendidikan yang terus menerus, akhirnya kita tak lagi buat kerana orang, tapi kita buat kerana kita rasa itu satu tanggungjawab.

    Jadi, point aku di sini adalah. Pedulikan niat anda. Nak buat dengan niat tak ikhlas ke, dengan niat nak menunjuk ke, riak ke.. silakanlah berniat-niat macamtu. Yang penting kau buat. Soal dapat pahala atau tidak, itu bukan urusan kita. Kita bukan Tuhan nak tentukan orang ni dapat pahala atau tidak. Kalau Allah mengehendaki akan sesuatu, even kau buat tak ikhlas pun still boleh dapat pahala, kan? Tu semua kerja Allah. Kerja kau, buat jeeeeee!

    Buat je even tak ikhlas. Nanti bila dah lama-lama buat, orang keliling pun dah biasa tengok dan kau pun rasa penat nak menunjuk, kau akan stop berniat macam tu dan kemudian kau akan tetap melakukannya sebab dah jadi kebiasaan. Dan dari situ, insyaAllah lepas lama sikit, datang pula keikhlasan. Alangkah bertuahnya..^^

Yang penting adalah.. start buat! Tak kira la apa bentuk kebaikan pun~

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...