Thursday, March 10, 2011

Pandang Jauh-Jauh


Bila buka site paper online, link pertama yang akan aku tuju adalah bagian dunia atau luar negara. Obviously aku tak ambil pot sangat pasal perkembangan sukan. Dan cerita-cerita yang berlaku di dalam negara.. aku baca last sekali. Nak buat macamana, aku nak tahu cerita sebenar lebih-lebih lagi berkaitan politik. Tapi apa yang dihidang bersifat berat sebelah dan tidak telus. Di paper ni cerita lain, di paper sana lain lagi kisahnya. Kalau itu yang kau lihat dan dengar, dan memang itu kisahnya, kenapa kau nak ubah-ubah cerita atau sembunyikan fakta? Tak lain adalah kerana kepentingan orang tertentu. Lame..

Ok, back to kisah dunia. Bila aku buka link tersebut, top 3 berita yang ada di sana adalah.. "3 bandar Libya medan PERANG", "Penduduk Kristian, Islam BERTEMPUR di Kaherah", "37 maut serangan BOM di Pakistan". Tau apa persamaannya? Budak kecik pon tahu dan faham bila dengar perkataan perang, bertempur atau pun bom tu. Seringkali ianya digunakan untuk menggambarkan situasi genting, tegang, tidak aman, tak boleh nak tidur selesa dll.

Dan kemudian masih ingat peristiwa gempa bumi di New Zealand baru-baru ni? Kemudian kalau anda rajin menggoogle-ing, ada banyak lagi kawasan lain turut terlibat. California, Alaska, Chile, Iran, Portugal, Greece, Japan. Dan semestinya Indonesia sendiri. Malaysia? Bukan tak akan, tapi belum. So, jangan berlapang dada lagi. Sila ambil pengajaran dari tragedi 26 Disember 2004 dahulu. Itu hanya sedikit peringatan. Teruskanlah projek kelab malam anda. Teruskanlah rancangan anda untuk membuka pusat-pusat perjudian. Bukalah pusat-pusat hiburan sebanyak-banyaknya yang konon dikatakan mampu meningkatkan pendapatan negara. Kami golongan belia adalah aset negara, dan beginikah cara anda mendidik kami?

"Jika kamu tiada malu, berbuatlah sesuka hatimu"
Well, wanita menari di khalayak ramai bukan lagi suatu yang pelik. Amatlah pelik bila mereka sendiri pun tak rasa pelik. Alaa, I muda lagi, nanti dah tua I pakai la tudung, I berhenti la menyanyi. Kepala hutak hang..

Owh owh... dan tak lupa juga kepada berita mengenai skandal di sana sini. Kemudian berita tentang pasangan ditangkap basah. Nenek 40 tahun ditangkap ketika bersama kekasihnya pada malam 14 Febuari dll. Seterusnya kisah janin dalam tong sampah. Aku masih ingat lagi kata pembaca berita Buletin Utama TV3 suatu ketika dahulu.. "sudahlah dipukul, dibunuh, dilontarkan pula dari tingkat 5 masuk ke dalam tong sampah". Jangan bermain dengan nyawa dan maruah manusia!

Ok, tu je. Peperangan, gempa bumi, wanita menari dianggap perkara biasa, pemerintah yang tidak tahu apa yang dilakukannya, penzinaan dan pembunuhan yang berleluasa. Tak terfikir apa-apa? Atau hati keras sangat sampai tak boleh nak terima kenyataan? Well, tak apa la. Atleast kalau kau solat, tak aniaya orang, doakan orang lain.. itu dah cukup baik daripada kau tengok sahaja dan menggeleng-geleng dan kemudian sambung balik makan rasuah, tipu harta orang, bergaul bebas dan mengumpat kawan kau...



"Keamanan bukan pada sehebat mana senjata yang dicipta, tapi sedalam mana kasih sayang kita.."

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...