Tuesday, September 6, 2011

Sejarah


Bukalah minda itu sedikit. Cari kebenaran yang sebenar-benarnya kebenaran. Adakalanya kebenaran itu sudah di depan mata, tapi kerana ego, pemikiran sempit, malas nak berfikir panjang dan hanya mengikut sahaja kata-kata orang lain... kebenaran ditolak ke tepi.

Aku bercerita mengenai kisah seorang ahli politik yang didakwa ingin merosakkan sejarah. Benarkah dia ingin merosakkan sejarah?

Mungkin benar bahwa ini adalah suatu permainan politik. Tapi sebelum kau menghukum dia, pernah tak kau meneliti pendapat dan pandangan dari kedua-dua pihak? Baca ahkbar pro dan baca akhbar anti, seterusnya banding dengan minda terbuka. Pernah buat begitu? Atau kau cuma baca satu belah pihak? Dan disebabkan sejarah itu yang kau baca dari form 1, maka hati kau keras tak boleh nak terima apa-apa selain itu. Jika ada sesiapa yang mengatakan sesuatu yang bercanggah sedikit, laju sahaja mulut kau mem'babi'kan dia.

Hey, come on la. Minda tu biar la kelas pertama. Jangan jadi pak turut. Kalau kau jenis yang "aku tak kesah la ko nak politik macamana pun, tapi jangan cuba-cuba nak rosakkan sejarah!" bererti kau tidak telus dalam berpendirian untuk 'tidak mahu campur politik'.

Cuba fikir balik, buku sejarah yang kau baca dari tingkatan satu tu, dicetak oleh siapa? Pihak proker. Dan kau yakin tiada langsung fakta-fakta yang disembunyikan oleh mereka? Aku 100% yakin, bahwa fakta itu tidak 100% telus. Pasti ada fakta-fakta yang sengaja tidak ditulis demi kepentingan sesuatu pihak. Hey, ini semua politik laaa..

Kalau kau menjadikan buku sejarah rasmi tersebut sebagai panduan mengenal sejarah, dan kemudian menganggap itu adalah sejarah yang hakiki, maka bullshit lah jika kau kata "aku tidak peduli dengan politik" kerana kau terang-terang telah bersikap bias dalam mempelajari sejarah. Kau hanya belajar dari satu sudut pandang. Minda kau telah dibasuh dan dicorakkan sesuai dengan acuan yang mereka ukirkan. Dalam erti kata lain, selagi kau tak kaji dari kedua-dua sudut pandang, jangan cuba-cuba nak kata kau tahu sejarah.

Sama sekali aku tidak memihak kepada mana-mana, aku hanya inginkan kebenaran. Jika suatu hari nanti aku menemui kebenaran setelah mengkaji dan kebenaran itulah yang aku yakini, yakni suatu fakta yang bercanggah dengan apa yang selama ini kita belajar dari buku teks, adakah aku akan ditangkap? Jika aku ditangkap, apa salah aku?

Mungkin aku ditangkap kerana di mata mereka, aku bersalah. Tetapi.... mungkin juga aku ditangkap kerana aku telah mengetahui suatu kebenaran yang boleh menjatuhkan mereka yang selama ini hanya mereka yang tahu, tetapi mereka hanya sembunyikan. Bimbang orang akan hilang kepercayaan jika ianya terbongkar.

Tak mengapa la... siapalah aku untuk mengulas lebih panjang. Biarkan mereka berdebat lagi. Kita sebagai rakyat, tolonglah buka minda kita. Jika mahukan kebenaran, bersungguh-sungguhlah dalam mencarinya. Jangan hanya menjadi pak turut dan bersikap bias. Masing-masing ada akal untuk menilai...

2 comments:

muhamad said...

Kenyataan Profesor Datuk Dr Zainal Kling yang mengatakan Tanah Melayu tidak pernah dijajah (selain Penang, Melaka dan Singapura) sangat mengelirukan.




Tetapi, (ini pendapat sangat peribadi), matapelajaran Sejarah dekat sekolah adalah bertujuan mewujudkan semangat setia kepada negara. Bukan untuk membekalkan fakta yang tepat. Jadi setiap fakta dalam buku-buku Sejarah (yang btw, amat membosankan) boleh dicurigai.




Aku pernah sembang-sembang dulu, ada member aku cakap panglima dekat Sarawak tu, apa entah nama dia, yang dikategorikan sebagai wira Tanah Melayu sebenarnya memang seorang lanun. Kalau dah lanun, apa yang wiranya? Sekali lagi, ini pendapat peribadi. Aku takmau kena bambu macam Mat Sabu.




Persoalan sekarang, kalau kita tak pernah dijajah British, apa tujuan Tunku Abdur Rahman pergi Britain dulu? Sejauh mana kebenaran laungan 'Merdeka' beliau yang pemes tu? Dan, apa signifikasinya tarikh 31 Ogos?




We have been brainwashed (again, personal opinion).

Anonymous said...

ye aku setuju dgn kau muahamad !!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...