Sunday, November 6, 2011

Beza

Aku pernah dengar orang kata.. "Kalau orang lain tak boleh terima apa yang kau buat, itu bukan masalah kau. Dan kau tak perlu ubah apa-apa, sebaliknya dia yang perlu belajar untuk menerima kau"

Aku setuju 50%..

Lagi 50%, tak setuju.

Kalau orang tu memang kidal, dan kau anti-kidal dan nak suruh dia tulis guna tangan kanan, maka kau la yang mengong. Sebab memang dia tak boleh nak ubah. So, kau yang kena berubah, belajar menerima trait tersebut.

Tapi kalau dia kuat mencarut, mabuk-mabukan, kaki pukul.. pendek kata, menyimpang jauh dari jalan yang haq.. itu adalah masalah dia. Kau tak boleh lagi nak apply wisdom tersebut. Kau tak perlu belajar nak terima orang macam tu, sebaliknya dia yang perlu diajar.

Macamana pun kau memang tak boleh nak paksa seseorang itu buat sebagaimana yang kau nak dia buat kalau memang dia tak nak. Kau tak boleh paksa hati dia. Kau tak boleh paksa perasaan dia. Asalkan perangai, kebiasaan dia tak menyimpang, maka dia tak bersalah, sebaliknya kau la yang perlu belajar untuk menerima semua itu jika kau mahu bersamanya. Tapi kalau kau tak mampu terima, tak mengapa.. kau boleh beredar. Anggap sahajalah peranannya sebagai sahabat kau, hanya sampai di situ. Tak usah berkecil hati. Memang macam tu lumrahnya. Yang datang, akan pergi.

Setiap manusia dijadikan unik. Dan keunikan itu bukan bertujuan pergaduhan.. berbalah siapa yang terbaik. Tetapi keunikan itu dikurniakan agar kita saling melengkapi. Di mana kurangnya engkau, dia cukupkan. Kurangnya dia, engkau cukupkan. Namun..

1 comment:

Anonymous said...

namun ???

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...