Monday, January 16, 2012

Rancang

Merancang memang mudah. Mengikut rancangan tersebut juga mudah. Tetapi adakah hasilnya seindah yang dirancang? Di situ la munculnya quote "kita hanya mampu merancang, Allah menentukan segalanya"

Aku ambil kertas, coret-coret, lakar-lakar.. bila dah yakin, aku buat elok-elok, print. So, dari plan yang dibuat, dari kira-kira yang dibuat, aku akan kaya pada hujung June. Dan lebih kaya pada hujung Julai. Dan lebih-lebih kaya lagi pada bulan-bulan seterusnya. Dan pada akhir tahun, mungkin akan ada krisis kewangan dan ekonomi merundum. Tapi jika ikutkan rancangan yang tertulis, aku tetap akan merasakan kaya pada waktu itu. Bagaimana tu~?

Apa-apa pun, bagaimana aku merancang kewangan dan kehidupan aku, aku tetap tidak boleh lari dari rancangan yang telah tersedia untuk aku sejak azali. Jika rancangan aku berhasil, bererti ianya selari dengan takdir. Jika rancangan aku tidak menjadi, pasti ada hikmah tersembunyi.

Pun begitu, merancang itu perlu kerana itu adalah tanda usaha kita. Tanpa usaha, ibaratnya kita telah menyerah sebelum bertanding. Ibarat ingin makan jagung, tapi berkurung di dalam bilik sahaja. So, hasilnya? Mesti la tak dapat jagung. Jadi sebelum kita pasrah, pergilah keluar mencari jagung itu dahulu... Kalau tak dapat, maka bertawakal la. Atau makan sahaja maggi yang ada. Mungkin malam itu kita tidak ditakdirkan untuk makan jagung..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...