Wednesday, January 11, 2012

Tangguh


Dalam hati terniat nak mengaji, buka tafsir, belajar sikit pasal hadith, baca modul, study cases. Tapi aneh, bila terdetik sahaja nak buat perkara sedemikian, tak sempat habis fikir pun, baru sahaja terlintas "aku ingat nak mengaj..".. dengan tak semena-mena, dah ada satu lagi lintasan lain memotong fikiran tersebut.

"kejap lagi la, main game dulu"

atau

"rilek dulu la, lepas maghrib je la. alang-alang nak tunggu isyak"


Selepas main game atau setelah selesai maghrib, sekali lagi terlintas nak melakukan perkara sama, tetapi ianya terjadi lagi. Lintasan hati tersebut dipintas oleh satu lagi lintasan lain..

"mengantuk la lepas main game, tidur dulu la. biar segar sikit, baru best belajar"

atau

"nak baring-baring kejap la. lepas isyak baaaanyak masa. belajar lepas isyak je"


=.="




Kenapa amal kebaikan itu terasa berat untuk dilaksanakan on the spot? Acap kali niat kita untuk melaksanakan suatu kebajikan terbantut dek kerana sikap suka bertangguh. Anehnya, apabila berhadapan dengan perkara lagha dan hiburan melalaikan, tidak pula kita terfikir untuk menangguhkannya. Setuju?

"Rasa nak tengok SN..", belum sempat kepala kita menghabiskan ayat tersebut, jari kita terlebih dahulu menekan link youtube yang telah dibookmark. 'SNSE - mr bajai..'


Benar. Perkara baik sentiasa dirasakan tersangat-sangat berat untuk dilaksanakan. Biarpun witir itu cuma 3 rakaat, dan boleh juga dilakukan 1 rakaat.. berapa ramai yang 'kuat' untuk menunaikan ibadah yang.. tak sampai 3 minit tu? "Movie kol berapa? ok, set! Berapa jam? 3? no hal, yang penting citer best" =.="

Mata wang kertas terkecil sering menjadi pilihan dalam urusan sedekah. Kalau anda seorang penyeluk saku dan penghulur buta (yakni tidak tengok pun berapa yang dihulurkan), tahniah. Namun bagi yang berkira-kira "nak hulur seringgit ke.. lime posen" .... simpan sahajalah duit itu. Mudah-mudahan berguna untuk beli kain  putih.


Tiga minit tak lama. Lima minit pun tak lama. Begitu juga sepuluh minit. Kita yang memerlukan Allah, Allah tak perlukan kita pun.
Duit boleh cari, malah akan diganti lebih banyak. Nak kedekut.. padahal bukan kita punya pun.
Oleh itu, bersabarlah. Teruslah melakukan bila terlintas niat tersebut.
Jangan bertangguh dan tidak usahlah berkira dalam beramal kebaikan..

Kalau nak juga.. tangguhkan la perkara-perkara lagha. Not the other way around..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...