Monday, November 26, 2012

Ermmm.. No, Thanks




Karim kata waktu tahiyat, jari gerak-gerak. Salman kata, waktu tahiyat, jari tak bergerak. Dan mereka pun berdebat. Masing-masing keluarkan dalil dan hujah. Selama dua jam berbalah, tiada tanda-tanda sesiapa mahu mengalah. Kedua mereka tetap mempertahankan pendapat mereka.

Baik. Apa sebenarnya yang berlaku ya? Kenapa kita berdebat? Dan kenapa kesudahannya terjadi tegang urat dan masam muka?

Sudah namanya pun pendapat, maka ianya sentiasa benar pada suatu pihak walaupun disangkal pihak lain. Jadi, untuk apa diteruskan berdebatan. Kenapa tidak difikirkan satu topik yang masing-masing setuju lalu dikongsi bersama topik tersebut?

Aku tak suka makan durian. Kau penggila durian. Lalu ketika kau makan durian, aku pening dan loya. Kau yang melihat situasi tersebut kemudiannya tidak lagi makan durian ketika aku berada di sekitar. Jika dalam situasi ini, kita boleh saling menghormati perbezaan pendapat dan persepsi. Namun, kenapa bila terdapat perbezaan pendapat dalam hukum agama, kita saling bertelagah dan bertikam lidah?

Kau punya dalil. Aku punya dalil. Jadi tiada siapa yang salah. Kau teruskanlah apa yang kau yakin betul itu, tapi hormatilah pendapatku. Jika pada aku, babi dan anjing itu tidak perlu samak jika dipegang dan aku memberikan hujah dan dalilku, maka tak perlu dipertikai. Jika padamu, babi dan anjing itu perlu disamak jika tersentuh dan engkau meyakininya, maka teruskan. Tiada siapa yang sesat. Masing-masing punya hujah.

Same thing goes to kenapa aku tak mahu bergambar. Ada pendapat kata boleh (tapi aku belum jumpa dalilnya) dan ada yang kata tak boleh berdasarkan hadith nabi

Sesungguhnya mereka yang membuat gambar-gambar akan disiksa pada hari kiamat. Akan dikatakan kepada mereka, “Hidupkanlah apa yang kalian ciptakan.”
(HR. Bukhari no. 5961 dan Muslim no. 5535)

Dan banyak hadith-hadith lain. Untuk pembahasan ringkas: 


Untuk pendapat yang mengatakan boleh, kebanyakannya mengambil pendapat ulama’ seperti Yusuf Qaradhawi.

Kalau aku, aku berpegang kepada pendapat tak boleh sebab aku nampak dan yakin dengan hadith serta pembahasan yang diberikan. Serta aku nampak lebih banyak kebaikan berbanding keburukan bila tak ambil gambar.

Pun begitu, kita semua bebas menilai. Masing-masing Allah kurniakan akal untuk berfikir. Maka, jika ada yang nak berpegang kepada hukum boleh bergambar, itu terserah. Cumanya, bila kita dah tahu tentang pendirian seseorang, yang boleh kita lakukan hanyalah memaklumkan (jika kita rasa pendapat kita lebih kuat). Tapi jika dia kuat berpegang dengan pendapatnya, maka hormatilah dan jangan paksakan dia untuk menurut pendapat kita melainkan pegangannya memang jelas menyimpang.

Bagaimana nak menghormati dan menerima pendirian/pendapat orang lain? caranya mudah, kalau dia tak suka makan timun, jangan paksa dia makan timun sekalipun timun itu enak bagi kita. Kalau dia tak suka diambil gambar, jangan paksa dia bergambar. Sekalipun bergambar itu menyeronokkan bagi kita, mungkin pada dia, tidak.

Adakah cukup sekadar itu? Tidak. Kalau kita tak paksa dia makan timun, tapi di belakangnya kita mengumpat dan mengata.. itu tidak menghormati dan tidak sepenuhnya menerima namanya. Apa dosanya sehingga dia dijadikan bahan umpatan? Adakah dia firaun? Adakah dia yahudi? Tidak.. dia cuma mahu yang terbaik untuk dirinya. Kita semua mahukan yang terbaik. Dan yang terbaik bagi kita adalah redha Allah dan ganjaran syurga. Adakah berusaha untuk meraihnya merupakan suatu kesalahan?

Sekian. Allahu’alam..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...