Sunday, November 25, 2012

Lebay


Hari ni aku ternampak ada seorang pakcik ni menadah tangan sambil bergambar depan kubur ulama' mana entah. Dekat bawah ada caption tulis "ambil berkat". Seriusli aku tak faham, dia ambil berkat apa? Dapat dari mana? Siapa yang kasi berkat tu?

Aneh sungguh. Ianya sama seperti sepasang kekasih yang belum ada apa-apa ikatan, ambil gambar bersama-sama dalam keadaan aurat terdedah dan gaya yang memalukan mak ayah.. lalu post dalam fabecook dan meletak caption "semoga Tuhan memberkati hubungan cinta kami"

Pada aku, bergambar (manusia dan haiwan) tu sendiri dah haram. Haah, aku tak salah tulis. Aku berpegang pada pendapat tu, so tak perlu nak sentap dan tiba-tiba jadi ulama' segera dengan memberikan dalil-dalil atau pendapat-pendapat yang membolehkan ambil gambar sebab aku pun ada hujah aku tapi kalau orang sah-sah tak nak terima, tak perlu nak debat. Btw kau boleh cari sendiri kat internet hujah aku tu.

Kemudian bergambar pula depan/dengan sesuatu yang jelas-jelas haram. Apa kejadahnya ambil gambar kubur? Dan dah sah-sah la laki/pompuan tu bukan suami/isteri dia. Mana boleh peluk-peluk. Aurat pula ke mana?

Lalu berdoa meminta diberkati? Sifir mana dia pakai?

Ok la, aku ajar sifir mudah. Budak kecik pun boleh faham.

Ibu kata dekat Amin, kalau nakal, pukul anak jiran sebelah, ibu tak belikan aiskrim seperti mana ibu biasa belikan setiap dua minggu sekali. Tapi disebabkan anak jiran perangai buruk, suka buat muka itik masa ambil gambar dalam bilik air, lalu post dekat fb dan tag Amin, lalu Amin pun menumbuk muka anak jiran tersebut. Setelah itu, Amin ambil gambar anak jiran yang dah berdarah giginya, dan tunjuk pada ibu. Kemudian Amin meminta aiskrim. Adakah ibu akan memberikan Amin aiskrim?

Tidak, ibu tidak belikan Amin aiskrim. Walaupun niat Amin baik, nak memberikan pendidikan kepada anak jiran sebelah, tapi cara Amin salah. Dan Amin tidak mendapatkan ganjaran dari ibunya.

Begitu juga dengan keberkatan. Kau tak boleh berdoa minta diturunkan berkat atas kemaksiatan atau perkara bid'ah yang kau lakukan. Ibadah ni, ibadah la. Sesuatu tu jadi ibadah bila dilakukan sesuai contoh. Ada dalil. Bila dibuat sesuka hati, macam menari-nari masa berzikir, dah tak jadi ibadah. Malah jadi maksiat.


So, satu lagi kes. Bersanding tu kalau dalam Islam, apa hukumnya? Yang aku baca dan faham, haram. Jadi, adakah terdapat keberkatan di situ?

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...