Wednesday, September 8, 2010

Rumah Dan Air Mata

Aku main letak je apape tajuk, janji ade tajuk

Dah lebih seminggu aku di rumah tapi rasa macam baru beberapa minit. Baru 7,8 jam aku berhenti merenung laptop aku tapi terasa macam dah bertahun-tahun lamanya. Dua peristiwa yang kontradik melibatkan waktu dan persepsi.

Ok, aku merepek.

Kebosanan menyebabkan aku kembali semula melakukan hobi yang dah lama aku tinggalkan. Membaca.. Aku tak suke (aku da malas nak tulis dlm base baku da) bace sebenarnye. Tapi since bile ntah, aku minat dgn novel. Macamane pon aku tak bace novel-novel jiwang walaupon ade org penah kate aku mat bunge. Ish3, mintak dijauhkan la..

Aku bace tulisan Ramlee Awang Murshid since unsur yang diketengahkan dlm karyanya adalah misteri, thriller, psiko dll, bukannye cinte.

Baru-baru ni aku beli due lagi novel beliau, ADAM dan Cinta Sufi untuk memenuhkan rak buku aku. Mesti korang bosan bile ade orang citer pasal novel, kan? Lantak korang la..

*****



Semalam ayah aku kasi aku beberape keping not 50 ringgit dengan pesanan, "pegi beli baju raye". Nak je aku simpan duit tu, mane tau nanti-nanti boleh buat belanje kawen ke. Tapi sebab ayah aku dah pesan beli baju raye, terpakse la aku bershopping jugak walaupon aku tak suke.

Mase aku jejak je kaki kt tanah air, tempat pertame aku dibawa adalah.. kedai baju! Aku dengan berat hati follow je la. Ade jugak ayah aku offer, "kalo nak beli baju, pilih la sekali" tapi aku degil, tak dengar cakap. So aku tak pilih baju sebab aku pening. Aku pon hairan kenape aku tak suke shopping..

Tengah-tengah bershopping tu tetibe mak aku merungut, "mak pening la. mak bukan suke sangat shopping ni, ayah kau je.."

Sekarang aku tau kenape aku tak suke shopping..

*****



Ntah macamane boleh pulak tergerak hati nak kemas bilik aku yang mmg sejak azali lagi bersih berkilau ni. Rupenye aku ade satu habit yang tak best yaitu suke menyimpan segale macam sampah sarap..

Maybe bunyi sampah sarap tu agak kurang ajar, so aku tukar. Aku suke menyimpan barang-barang lame yang dah x dipakai langsung yang dah mencapai tahap "boleh dibuang atau dibakar".

Dari tali kasut yang tinggal sebelah sehinggalah ke printer lame yang memang tiada harapan sembuh, semuenye ade dalam bilik aku. Sepatutnye dah lame aku singkirkan tapi disebabkan dalam hati ade perasaan "mende-mende ni boleh dijadikan kenangan di hari tua".. so aku tak buang. 

*****



Dan kenape aku ade habit suke membeli buku tapi x bace buku tu?
Serte suke mengumpul tali leher walaupun tahu aku takkan pakai?
Mendownload movie-movie sehingga hdd aku penuh tp akhirnya aku delete semue tu tanpa menontonnya terlebih dahulu..

*****

Aku dah tiade reason untuk merenung laptop. Mungkin aku akan gunekan mase lapang yang ade ni untuk habiskan bace sume buku-buku yang aku beli dulu kot. Antaranya, 55 Silap Mata Mudah, Perlembagaan Persekutuan - berserta index, Discovery Chanel Magazine, National Geographic, 13 Mei: Sebelum dan Selepas serta Undang-Undang Keluarga Islam: Aturan Perkahwinan..

Atau mungkin aku akan habiskan mase memfoto segale mende yang boleh difoto dengan monte aku ni. Sile ke album gambar aku. Aku tak update sebulan dan takde ape yg best pon gamba-gamba tu..

5 comments:

Anonymous said...

Buku 13 mei bawak ke seberang wei
nak pinjam

Asip Hussin said...

boleh2. aku pon x start bace lg buku tu sbenanye

Anonymous said...

jiwa kacau bai.haha.

Asip Hussin said...

ha'a. agak kacau. btw, sapakah anda??? (konon2 mcm aku x kenal la~ haha)

Muhammad Yusran said...

"Dan kenape aku ade habit suke membeli buku tapi x bace buku tu?
Serte suke mengumpul tali leher walaupun tahu aku takkan pakai?
Mendownload movie-movie sehingga hdd aku penuh tp akhirnya aku delete semue tu tanpa menontonnya terlebih dahulu.."
----haha, samelah kte---

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...