Thursday, September 9, 2010

Zahirah dan Tok Batin..


"Sempena hari baik Hari Raya, aku nak minta maaf pada kau, dari hujung rambut sampai hujung kaki. Andai ada terkasar bahasa, tersalah tersilap di mana-mana, ampun maaf ku pinta. Halalkan makan minum. Selamat Hari Raya Maaf Zahir Batin"


    Ini adalah antara ucapan standard yang dituturkan, diYMkan, dituliskan atau diSMSkan setiap kali menjelang raya. Persoalannya... adakah bila hari raya baru nak minta maaf?

"Takpe la, nanti bila hari raye baru aku minta maaf kat dia sebab cucuh tapak kaki dia dengan api mancis masa dia tengah tidur haritu"

    Tup, tup... Sehari sebelum raya orang tu mati kena baham harimau kat simpang tiga ujung kampung dekat padang golf sana. Sempatkah nak minta maaf? Seumur hidup diselubung penyesalan teramat.

    Yer, memang benar, bila hari raya menjelang, orang semua suka dan gembira. Terasa ringan je hati nak bermaaf-maafan. Sebab tu ramai yang pilih hari raya untuk minta maaf. Even anak dara yang kahwin lari kat siam pon akan pulang bila hari raya untuk minta maaf. Or suami yang dah kahwin empat dan simpan rahsia tu sampai 15 tahun. Or anak yang fail exam kat luar negara lepas tu kata dia tak fail seterusnya buat bisnes sendiri kat sana. Or isteri yang larikan diri selepas sebulan melahirkan anak sehingga membuatkan suaminya sasau setahun. Semuanya akan pilih hari raya untuk pulang dan memohon ampun. Kan?

    My point is, segeralah minta maaf kalau rasa-rasa ada buat salah dengan orang. Hukumnya wajib. Dah buat orang marah, kecik hati, bengang, rasa nak mengamok... harus la minta maaf. Dan bukan mesti nak tunggu hari raya je. Hari tak raya pon boleh.

    Jangan sesekali kita beranggapan hati seseorang itu akan sejuk setelah kita tag nama dia kt gambar kad hari raya di facebook. Dan jangan juga anggap remeh soal minta maaf ni. Tulis satu sms/email pastu forward kat 500 kenalan kita. Seyes anda tak seyes nak minta maaf...

    Paling elok jumpa sendiri orang yang kita gilis gune troli tu, minta maaf depan-depan. Buat la muka kesian sket, muka mintak simpati, muka bersalah. Tapi jangan over sebab kalau dia tak paham maybe die tersalah anggap muka tu sebagai muka mintak penampar. Then, untuk kasi manis sikit bawak la buah-buahan ke, bunga ke, or apapa hadiah. Tak pon kasi je kereta exora atau sony ericson yang ada layar sentuh yang baru dibeli tu. Mudah-mudahan hatinya terbuka untuk memaafkan kesilapan kita.

    Dan bila orang dah minta maaf kat kita, buang la perasaan ego dan keras kepala tu. Sila maafkan dia jika dia benar-benar ikhlas. Even kalau dia main-main je pon, tak ikhlas, taik idong masin, bagai melepaskan batuk di tangga sekali pon, kita ikhlaskan la diri kita memaafkan dia. Sifat terpuji tu~



Kita hidup di dunia hanya sekali. Mati pon hanya sekali. Tapi minta maaf boleh banyak kali. Apa aku mengarut ini?

Kepada semua kawan-kawan...
Aku dah maafkan semua kesalahan korang. Aku sikit pon tak terase kalo ade yang termengumpat aku. Aku tau korang tak sengaja...

Persoalannya sekarang..
Adakah korang maafkan aku jugak? Aku minta maaf....
(sila baca ayat first kt post ni, aku malas nak taip lagi skali)

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...