Sunday, January 16, 2011

Bahasa

Waktu aku tengah mandi tadi aku terfikir mengenai sesuatu iaitu perkataan-perkataan bahasa inggeris yang sering digunakan ketika sedang emosi. Seperti yang kita tahu, ramai orang kita yang masih segan menggunakan bahasa inggeris dalam perbualan harian tetapi apabila mereka sudah terlalu suka, cinta, marah atau sedih, secara otomatis perkataan bahasa inggeris akan keluar dari mulut mereka.

Misalnya, I love You atau I miss You (muah2! - kdg2 ditambahkan untuk penyedap ayat). Ya, memang sering digunakan. Ramai yang guna ketika sedang bercinta cintun, di bawah pokok bunga, di gagang-gagang telefon, di tepi-tepi tangga. Tak mengapa mereka sudah bernikah (bersangka baik). Persoalannya, kenapa tidak menggunakan bahasa melayu? Aku cinta kau. Aku rindu kau. Kau pun tahu aku sangat-sangat mencintai kau (you know how much i lap u). Klasik bukan?

Seterusnya ketika sedang marah. "Go to hell!". Sekali lagi bahasa inggeris. Kenapa tidak gunakan bahasa melayu? "Pergi neraka la!!!". Semua tahu neraka itu perkara ghaib, tiada siapa tahu bagaimana keadaannya. Jadi kenapa nak suruh pergi neraka? Bukankah lebih logik kalau suruh dia melakukan perkara yang sememangnya dia tahu bagaimana sakitnya seperti "pergilah jatuh basikal!" atau "pergilah kene langgar kereta!"

Ada jugak mereka yang terlalu bengang lalu mengucapkan "fu** you". Sikit-sikit F you, ini F you, itu F you. Perkara ini membuatkan aku tertanya-tanya, kenapa mesti bahasa inggeris. Kenapa tidak guna bahasa melayu. "Bersetubuh kau!". Atau pun "pergi bersetubuh sendirian" (go fu** yourself). Aku belajar dari movie. I hate movie..

Walaubagaimana pun, ternyata masih ada yang mengekalkan jati diri dalam berbicara. Ketika marah pun mereka masih menggunakan bahasa melayu misalnya, "babi!", "bi.. na.. tang!!!" dan sebagainya. Kerana.. mungkin perkataan ini tak enak disebutkan dalam BI. "Pig!", "Animal!!!"

Tapi pada pendapat aku, kalau marah macamane sekalipon, tau perlu la nak keluar-keluar perkatan macam tu, tak settle pon masalah. 



Ok. Sekarang baru nak pakai baju..

1 comment:

Anonymous said...

bhahaha..bhs an melambgkan jati diri. so,pikir2 la

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...