Monday, January 10, 2011

Persepsi

Benar, kita memang tak kan mampu nak puaskan hati semua orang.. tapi sekurang-kurangnya kita mampu memuaskan hati sendiri. Kenapa nak kisah pandangan orang lain terhadap kita.. asalkan kita rasa kita telah buat yang terbaik, itu sudah memadai buat kita.

Bayangkan kalau si A menegur, "kau tak cukup ensem harini sebab misai kau panjang"
Kita pon potong misai.
Kemudian si B pula menegur, "kau tak cukup hensem sebab pakai baju coklat"
Kita pon tukar baju merah.
Si C pula, "tak hensem sebab rambut sikat macam 60-an"
Kita pun sikat macam safee sali.
Si D pula, "baju merah tu corak dia macam gay"
Kita pon tukar ke baju merah corak Hawaii.
Si E pula, "alang-alang dah pakai hawaii, pakai la suar pendek"
Kita pun amek gunting dan kerat seluar kita.
Si F pula, "tak hensem sebab warna seluar tak masuk sangat dengan baju merah"
Kita pun bengang dan terus tak pakai seluar..pakai baju je..

Sampailah ke si Z.. "Kau tak hensem sebab kau memang tak hensem.."

Apa sahaja yang kita buat memang akan ada yang tak bersetuju. Dan orang-orang itu hanyalah sebahagian kecil dari seluruh populasi masyarakat dunia. Kebanyakan orang tak kesah pon kau nak pakai baju or tak pakai baju. Bagi mereka, asalkan kau tak paw baju mereka, itu sudah cukup bagus.

Jadi kenapa nak susah payah puaskan hati orang yang takkan pernah puas. Kalaulah kau hidup untuk mengejar kepuasan orang lain demi mencapai kepuasan diri.. bermakna kau takkan sesekali mampu hidup puas sebab untuk memuaskan hati semua orang adalah mustahil.

So, apa yang kau harus buat adalah, buat apa yang kau harus buat. Bukan buat apa yang orang lain rasa kau patut buat. Kalau kau rasa cantik, great.. kau memang cantik. Kalau kau rasa tak cantik, sila tukar kasi cantik sikit. Tapi kalau dah memang tak cantik, takpe.. kecantikan dalaman itu lebih penting. Dorang tu semua memang macam tu, dengki. Busuk betol perangai...

Tapi bukan semua. Ada je yang ikhlas kasi pandangan. Mana la tahu, apa yang kau buat tu memang jelas sekali hodoh dan raksasa. So, dia tegurlah untuk kebaikan kau. Dan kebaikan orang lain jugak. Yela kan, nanti semua orang yg tengok akan "termengumpat" kau plak.. tak pasal-pasal dorang kena bakar.

So, pokoknya penuhi keperluan diri dahulu sebelum kepuasan orang lain..

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...