Saturday, January 8, 2011

Tak Jauh

Anda dengar! Aku yakin anda dengar. Tapi anda duduk sahaja di situ, membatu, seolah-olah pendengaran dan kesedaran anda tertutup walaupun telinga anda terbuka. Tak jauh pun. Tak sempat berpeluh pun. Jika berjalan ke sana, anda akan tiba sebelum pun jarum saat itu sempat melengkapkan pusingannya. Sangat dekat. Tapi yang dekat itu sebenarnya jauh bagi anda.

Dan setiap kali aku pergi, aku akan melihat ke arah jam. Apabila pulang, aku lihat sekali lagi. Cuma 10 minit. Mungkin lebih sedikit, mungkin kurang sedikit. Tapi urusannya tidak pernah melebihi 15 minit.

Sebaliknya, kalau diajak menonton di layar gergasi.. 
1. Segera bersetuju = tak sampai 2 saat
2. Mandi = 5 minit
3. Mengenakan pakaian yang sesuai = 5 minit
4. Merapikan diri, deodorant, minyak rambut, sikat, sedikit minyak wangi.. = 10 minit. 
5. Memeriksa dompet dan phone = 2 minit. 
6. Berjalan ke tempat menunggu pengangkutan awam = 2 minit. 
7. Menunggu teksi = 5-10 minit. 
8. Perjalanan ke destinasi = 10 minit. 
9. Beratur dan membeli tiket = 5 minit. 
10. Makan sebelum tayangan bermula = 30 minit. 
11. Duduk sahaja dan memandang ke layar gergasi... = 2 jam. 
12. Keluar dan berjalan ke tempat menunggu teksi = 10 minit. 
13. Menunggu teksi = 10-20 minit.
14. Perjalanan pulang = 10 minit.
15. Dari pintu teksi ke pintu rumah = 2 minit.

Jumlah = 3 jam 46 minit hingga 4 jam..
Perasaan? Sangat puas hati, gembira, tersenyum girang.

Apalah sangat 15 minit jika hendak dibandingkan dengan 4 jam. Tapi 15 minit itu terasa sangat lama seperti sehari. Sedangkan 4 jam itu seolah-olah tidak terasa pemergiannya. Sungguh pandai mereka mempermainkan hati dan akalmu.

"Kau tu, macamlah baik sangat"
Ya, aku juga tidak sempurna. Aku juga adakalanya gagal melengkapkan yang 5 itu di situ. Kadang-kadang cuma 4. Adakalanya 3. Mungkin sahaja 2, 1 atau tiada langsung. Tapi adakah aku patokan anda? Apakah anda menunggu aku mendapat ilham dari langit barulah kata-kata dan ajakan ku dipertimbangkan? Itu tidak mungkin terjadi..

Tempat anda di situ.. melainkan ada seorang wanita, maka anda terkecuali.

Sedangkan si buta juga tidak terlepas dari perintah. Walaupun rumahnya jauh, tetapi kerana dia masih mampu mendengar seruan itu..dia tetap disuruh ke situ.

Apakah alasan kita sekarang..?



No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...