Tuesday, September 27, 2011

Kadang-Kadang


Kadang-kadang, dalam hidup ini sering kali aku tertoleh sejenak. Melihat ke belakang, melihat persimpangan yang telah jauh aku tinggalkan.


"Kalaulah dahulu aku buat begini dan begitu, sudah tentu sekarang aku seperti ini dan itu"
Suatu ungkapan yang tidak patut diungkapkan.


Tapi.. apakan daya, persimpangan itu telah jauh aku tinggalkan. Terlalu jauh. Dan tiada jalan untuk aku kembali ke sana. Aku di sini, tetap di sini dan ini jalanku. Jalanku hanya ke hadapan, jika kelelahan, berhenti sejenak dan terus ke depan lagi. Berundur bukanlah suatu pilihan. Sekalipun itu yang aku mahukan.


Jalan kita mungkin berbeza tetapi destinasi kita tetap sama. Mungkinkah suatu hari nanti kita akan dipertemukan semula di persimpangan seterusnya? Mungkinkah kelak kita akan berada di jalan yang sama semula? Ah.. terlalu besar harapan ini.


Aku tidak mengharap akan pertemuan semula di persimpangan akan datang..
Aku cuma sedikit terkilan dengan perpisahan di persimpangan dahulu..


Masa tidak kejam, aku yang menzalimi diriku sendiri..
Takdir tidak bersalah, aku yang cuai dan leka..




Jalan ini tiada sedikit pun kurangnya dari jalan-jalan yang lain. Aku gembira, aku bersyukur. Menoleh ke belakang bukan bererti aku menyesal.. tetapi karena ia pernah menjadi sebahagian dari hidupku. Mana mungkin aku melupakannya.

1 comment:

bilik putih said...

" menoleh ke belakang bukan bererti aku menyesal.. tetapi karena ia pernah menjadi sebahagian dari hidupku. Mana mungkin aku melupakannya. "

suka !
nicely said. tq ^^

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...