Thursday, July 1, 2010

Tinggal Pilih Je..

Aku rase hidup ini senang je. Semuanya berkaitan dengan pembuatan keputusan. Setiap hari kita disua dengan pelbagai pilihan, tinggal nak pilih je. Senang, kan?

Aku rase kalau kita perhatikan betul-betul, kita akan nampak bahwa hidup ni macam jawab soalan objektif, bukannya essay. Cumanya soalan tu datang dari kita sendiri dan pilihan jawapannya mungkin tak sampai E. Maybe cuma A dan B. Paling banyak pon A, B, C.

Waktu pagi, bile dengar alarm berbunyi, kita ada 2 pilihan. A: bangun; B: matikan alarm dan sambung tdo. Dan semestinya setiap pilihan yang kita buat tu akan berkait dengan apa yang bakal terjadi selepas itu. Kalau kite pilih untuk bangun, kita berpeluang utk solat awal waktu, bersiap awal utk ke kelas, dtg awal ke kelas dan belajar dgn tenang. Sebaliknye kalau kita pilih untuk tak bangun, maybe kite x berpeluang utk dapatkan semua tu. Pilih je mane yg kite nak. Senang, kan?

Same jugak kalau berhadapan dengan situasi-situasi lain. 
Rase lapar? Makan la, kalo xnak makan, xyah makan. Mudah, kan? Ianya merupakan suatu pilihan, bukan paksaan. Kemudian, bile dah decide utk mkn, akan muncul pulak persoalan lain seperti, nak makan kt mane? nak makan sekarang or mkn jap lagi? Cukup ke duet utk makan? Same macam tadi. Apa yang perlu kita lakukan adalah mengenal pasti pilihan yang ada, dan membuat pilihan yang dirasakan sesuai dgn diri kita. Tak susah pon..

Begitu jugak dgn mende-mende lain. Kalo kite rase setiap kali ujian still x dapat result best, apakah yang perlu kite rase or buat? Adakah kite nak nanges je sepanjang hari? Nak gi tumbuk muke dosen? Or nak belajar lagi kuat supaye tak dpt lg result yang mcmtu? Semuanya tentang pembuatan keputusan. Takde sape yang halang kite kalo kite nak tumbuk dosen sekalipon, tapi masing-masing kene sedar la bahwa setiap tindakan yang dilakukan pasti ada kesannya..

Setiap hari kite sendiri yang mengemudi diri sendiri, bukan orang lain. Kite sedar apa yang kita buat, kita tahu baik buruk suatu perkara. Kita kenal pahala dan dosa. Kita tahu apa itu neraka, apa itu surga.

Bila berhadapan dengan situasi 'menggoda' seperti orang tak pakai skirt lalu depan kita, kita ada pilihan utk terus menikmati keindahan dunia tersebut, atau memalingkan pandangan demi menjaga iman sendiri. Pilih je mane yang kite rase best.

Bile nampak member-member borak mcm rancak je, kite pon datang dekat. Rupenye mereke tgh mengumpat. Adakah kite nak join, or angkat kaki pergi tempat lain?

Orang buat kite marah. Ape pilihan yang kite ade? Marah memang la marah, tapi selesaikah masalah kalau kite just tarik muke masam, tengking orang kiri, tumbuk orang kanan? Or kite boleh settlekan dgn care baik.. Rasenye mane pilihan yang paling molek? Susah ke nak buat keputusan terbaik? Kan kita dah diberikan akal, dan agama..dan iman..tak cukup lagi?

Dosa, dosa, dosa. Memang takde sape pon antara kite yang suci murni, yaitu bebas dari dosa. Ok, since kite semue tau yang kite berdosa (xtau dosa ape yg masing2 carry, check sendiri), apa pilihan yang kita ada? A: biarkan je, teruskan buat dosa, bile tua baru nak taubat or B: angkat wuduk, solat sunat, mintak ampun sekarang jugak. See...x susah kan utk buat list2 mcmni? Tinggal nak pilih je..

Lagi sekali. Aku rase hidup ini senang je. Cume buat keputusan yang terbaik. Yang menjadikannya susah adalah bile kite malas nak pikir ttg pilihan yang ada, or sengaje buat keputusan yang salah.. 

Maybe ade yang terfikir, "aku rase aku dah buat keputusan yang terbaik, tapi aku still gagal". Memang la kadang-kadang kite rase macam tu, tapi kite kene ingat, tak kire ape pon yang kite rancang or laksanakan bukan semua menjadi seperti apa yang kita harapkan. Kita memang tak pernah tahu apa yang Allah rancangkan untuk kita dan semestinya Allah tak kan pernah menzalimi hamba-hambaNya. Perancangan Allah adalah sebaik-baik perancangan. So..xyah la nak sedeh2 kalo fail, accident moto, kene dump, kene reject dsb.

Btw, tq kpd anda atas award ini..




"The sunshine award is awarded to bloggers whose positively and creatively inspire others in blogging world the rules"
- nominate 12 others blogger
- put the award on the side bar or within a post
- let the nominees know they receive the award..
- share the love and link the person who gave you the award.

Layak ke aku dpt award? Macam tak..
Btw, aku nak kasi award ni pade engkau, you, anda serte korang.

Panjang lak aih post ni..tq for reading~


-Sekadar berkongsi-

2 comments:

AkMaR said...

Jap, "you" tu, aku ke?
Hahah....

Asip Hussin said...

sape lagi~

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...