Friday, July 16, 2010

Yang Diraikan, YB Perut


Baru-baru ni aku dilanda masalah perut yg sedikit kronik. Lapar tak mengira masa. Yer, lapar adalah essential buat manusia. Tanpa rase lapar, kite takkan tau bile kite harus makan, bile kite harus berhenti makan. Memang la lapar tu x best, tp sebenarnye ade baik juga kite rase lapar. Itu membuktikan kita ada perut. Isnt it nice??

Kalo besenye aku makan 2 kali sehari, tp sekarang aku terpakse makan lebih byk kali dlm sehari. Makan la ape sahaje asalkan lapar tu hilang. Tapi besenye aku makan hati je, sebab xde makanan nak makan.

Aku rase aku da bace doa dah sebelum makan, tapi still lapar. Adakah setan2 tu immune terhadap doa yg aku bace, lantas mencuri makanan2 aku sewenang-wenangnya? Kalau la betul seperti ape yang disangkakan, maybe lepas ni aku akan mengaji satu juzuk before makan nasik. However, itu semue hal2 ghaib. Aku bukan ahli untuk membahaskannye.

Apa sebenarnye yang terjadi pade aku? Dulu aku pernah la jugak mengomel2 sebab kurus sangat. Then, waktu demam dan ke klinik, aku turut mengambil peluang bertanye kepade doktor akan permasalahan kekurusan aku ni. Dokter tu kate, "bagus la kurus. Maknenye awak tak perlu risau kalau nak makan banyak mane sekali pon. Kalau gemuk, bukankah bermasalah kalo menjadi overgemuk jika terlebih makan?". Aku fikir..."betol jugak".

Kalau ade yang melihat perubahan status berbunyi "lapaaaarrr!!!!" yang sgt kerap terpapar di eFBe dan YeEm aku tu, aku bkn nak saje2 taip mcmtu, tapi aku btol2 nak bgtau yang aku sgt2 lapar sambil mengharapkan ade orang yg simpati dan sudi membelanje aku pizza.

Blok yang baru ini pula merupakan blok yang penuh mencabar sebab blok ini berkait rapat dgn isu isi perut aku. Blok 9 - Digestivus (latin maaa, jgn main2~). Hari-hari aku terpakse mendengar kuliah-kuliah mengenai perut, usus, dan punggung.

Dulu aku kerap diingatkan oleh insan-insan yang concern terhadap aku tentang makan ni. Katenye "kalo bab makan, jgn berkira". Tapi skrg, aku x rase aku leh buat ape yg dinasehatkan sebab aku selalu je kire jam, menunggu waktu meal berikutnye. Kirenye...berkire jugak la tu, kan?

Bai de wei, aku tak rase post ini mempunyai moral of the story or ilmu yang berguna utk dikongsikan. Tapi jike ade yg mampu mengekstrak pengajaran dari sini, seyesly korang pelik dan aku salute kepelikan tersebut. Tahniah...

2 comments:

kawan kedek said...

kedek!! kaw curik perkataan aku doe.kan aku dah kate.hak cipta terpilihara.aku saman kaw kang!

Asip Hussin said...

berani sungguh kaw mengecall aku kedek!!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...