Thursday, September 16, 2010

Aku Bukan Begitu..

Lebih dari 4.3 juta rakyat berumur 21 tahun ke atas belum daftar mengundi!
Belum daftar bererti tak boleh mengundi.
Satu undi boleh mengubah segala-galanya.
Tapi tak ramai yang nak ambil kisah sume tu...

Aku pernah jumpa sorang ni, bile aku citer pasal daftar mengundi, dengan eksyennye die kate "nak buat ape daftar, politik-politik ni sume merepek je. Aku tak nak mengundi!"

Agak menyirap jugak la aku dengar. Tapi takpe la, die belum cukup umur, fikiran still level kanak-kanak alip-ba-ta lagi.. Maybe bile die naik 21 die paham kot.

    Ape la yang susah sangat. Bile dah cukup umur, pergi je pusat pendaftaran. Bile tibe hari pilihanraya, pangkah je. Tapi make sure pangkah yang betul la. Kalau rase-rase nak try rase macamane kaum lain tadbir negare, cube la pangkah parti tu. Mane la tau negare kite jadi mcm singapore ke di mana kaum melayu tu macam terpinggir je.

    Memang betul kite harus pilih pemimpin yang baik. Tapi ade je pemimpin yang kurang berwibawa walaupun parti politiknya disertainya boleh dipercayai. So, dalam kes ni mane kite perlu utamakan? Parti atau pemimpin? Terpulanglah kepada masing-masing untuk fikir. Aku ade jawapan aku sendiri.

    Kenapa aku bersungguh-sungguh sangat ni? Sebab aku khuatir, andaikata dalam 4.3 juta tu kebanyakannye orang melayu, ertinye pangundi dari bangsa melayu kurang la kan? Dalam kata lain, pengundi dari kaum lain lebih ramai la kan? Ini juga membawa maksud, kalau pilihanraya datang lagi... tak mustahil negara jatuh ke tangan orang lain, kan?

    Kalau orang lain ambil negara kita, takde masalah kot. Mungkin sekolah berasrama penuh hanye 5% je tempat utk orang melayu. Mungkin pegawai kerajaan 99% dari bangsa lain. Mungkin tiada lagi pelajar melayu berpeluang belajar di luar negara sebab semua dana disalurkan kepada pelajar mereka. Mungkin di hospital, pesakit biasa mereka lebih diutamakan dari pesakit kecemasan kita. Kadar tol naik 100%. Rumah-rumah kecil dirobohkan untuk dibina rumah-rumah besar. Dan semestinya tak ramai antara kita yang boleh beli rumah tu. Sama ada terlalu mahal, atau quota perumahan tu 100% untuk mereka sahaja. 0% untuk kita.

    Ini semua hanya kemungkinan. Maksudnye, mungkin terjadi dan mungkin tak terjadi. 50-50. Persoalannya, adakah kita nak ambil risiko tu? Berbanding kalau kita pilih untuk tidak memilih mereka, pasti peluang untuk terjadi tu 0%, kan?

Adakah aku racist? 

    Aku gembira dengan kepelbagaian kaum di negara kita. Pergi mana-mana tiada sikit pun rasa terancam. Aku bebas membeli belah bersama mereka. Bebas belajar dengan mereka. Seronok bila berbual dengan mereka. Kalau negara ni kita punya, kita masih ada peluang untuk buat program-program seperti bersatu teguh bercerai roboh, 1Malaysia, muafakat bangsa dsb. Sebab ini negara kita maka kita boleh mencorakkannya sedemikian. Aku yakin kita takkan tergamak untuk ketepikan mereka setelah sekian lama kita hidup aman dan makmur bersama. Tapi jika negara ini jadi negara mereka, adakah sesiapa di antara kita yang boleh beri jaminan kepada aku bahawa mereka akan berfikiran macam tu?

Adakah aku still racist sebab tidak sudi memilih mereka?
Ataukah anda yang racist kepada bangsa sendiri kerana langsung tidak ambil kisah akan semua ini?


*****

    Jika anda kata politik tidak penting.. kenangkan semula apa yang Nabi kita buat sebaik sahaja tiba di Madinah. Buat sekolah? Mantapkan ekonomi? Kukuhkan pertahanan? Tidak. Baginda tubuhkan Piagam Madinah terlebih dahulu. Itu bukan politikkah?

Adakah masih anggap politik tidak penting?



Akhir kata, silalah daftar sebagai pengundi. Tahun depan mungkin ada pilihanraya lagi..

Ini bukan hiburan untuk digelakketawakan..

1 comment:

pening said...

baru je smlm cite psl ni..huhu
well said. same points yg dibincgkan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...