Tuesday, September 8, 2009

Laporan Lawatan Sambil Belajar

week..weak..

Ok, buat mase ni, semuenye nampak macam dah comfirm. Aku akan ke negara berjatakan garuda tersebut. Tapi selagi aku belum naik plane, dan selagi plane tu belum berlepas meninggalkan ruang udara Malaysia tercinta, aku memilih utk tidak meletakkan harapan yang tinggi. Aku akan sentiase expect less mulai saat ini, dan tak akan sekali2 mengunungi harapan aku. Mungkin seolah2 semuenye dah muktamad, memandangkan tarikh keberangkatan dah dekaaaaaaaaaaat sangat, jadi rasenye tak mungkin la akan berlakunye sebarang pertukaran rancangan lagi, kan? Tapi siape kite untuk menentukan semue tu? Everything can change even at the very last seconds, kalo mende nak jadi, make ia akan tetap terjadi. Mungkin aku akan dapat satu lagi penggilan telefon misteri, atau mungkin satu pengumuman penting akan dibuat di airpot kelak. Who knows?

So, ape yang perlu aku buat? Hanye bersedie dan bersedie. Dan aku sudah pon bersedie untuk semue kemungkinan2 tu. Just bring it on!

Andai kate semuenye berjalan dgn baik, aku dijangke tibe di sane pade hari yang same..2 jam selepas waktu penerbangan. Tiade transit di mane2, tiade penginapan di hotel2, dan tiade mase utk tidur dalam kapal yang terbang tu. Semuenye akan aku tinggalkan di tanah air tercinta, yakni mende2 yang perlu ditinggalkan la mcm mesen basuh, tv dan almari kasut. Bersamaku hanyelah barang2 penting, dokumen2 perjalanan, uang kocek..serte kenangan2 indah sewaktu bersame dgn teman2 dahulu (best tak ayat aku?). Tiade lagi pokok rambutan jantan dpn umah, tiade lagi pokok pisang derhaka, tiade lagi angse2 betine garang serte tiade lagi kumbang2 jahat yg selalu kacau aku mase tidor tu.

Biase la, kerje2 last minit, semue huru hare jadinye. Bukan aku yang tangguh kerje, tapi keputusan yang dibuat pihak penaje yg jadikan aku mcmni. Entah berape kali agaknye aku kene turun naik, melake-kl, kl-melake, melake-putrajaya, melake-jalan tun razak dsb. Semuenye semate-mate nak menguruskan pasport, visa, taklimat pra penerbangan dll. Disebabkan dah kerap sgt turun naik turun naik, smpaikan aku pon dah terbiase dgn jarak dan mase perjalanan. Kalau dulu rase mcm jauuuuhh je, skrg dah tak rase jauh lagi. Kalau dulu rase macam lambat je sampai, skrg aku rase macam sekejap je. Antare part yang aku suke mase pengurusan mende2 ni semua adalah mase aku drive sorang2 dari melake ke putrajaya, pagi2 bute. Jam 6.30pg aku gerak dari kampung aku, masuk highway kol 7pg dan kol 8pg dah sampai putrajaya. Takde la laju sgt aku bawak, sekitar 140 je, so pasal tu lambat smpai..

Visa (versi pendek)
Isnin aritu aku dgn beberape kawan aku buat visa di pejabat kedutaan. Buat kol 9 pagi, siap kol 3 ptg. Lepas collect visa masing2, kami pon balik ke rumah.

Visa (versi panjang)
Mase nak wat visa pon best jugak. Visa Trip. Kate pegawai berkenaan, pejabat kedutaan tu mmg btol2 kt tepi jalan dan parking mmg xde. So, takleh nak drive la ke situ. Tgh pening2 pikey pasal transport, mujurlah ade sorang sahabat ni. Kebetulan abg die nak ke KL, so just tumpang je la dan tak payah susah2 nak carik parking sebab die akan drop kitorang kt dpn kedutaan. So, kene la aku buat plan baru. Die tunggu kt seremban, janji kol 6.30 pg tp entah macamane..aku tersesat pulak. Mase kat highway tersalah masuk simpang, maklum le..simpang yg tulis serembang tu ade 3. Kol 7 baru sampai seremban tu, dan disambut oleh renungan tajam abang die (haha..sori). Masuk je tol sg. besi tu, mak aih..ramainye kerete~ agaknye mcmane la org KL ni idop. Tapi kate org alah bisa tegal biase. So, maybe dorang dah biase kot drive dlm keadaan mcmtu, gerak seinci seminit. Akhirnye, lepas menempuhi pelbgai onak, duri dan ranjau, smpai la aku di depan pejabat kedutaan yang masih belom bukak tu. Dan mase dalam pejabat kedutaan tu, sekali lagi aku terpana. Mak aih..lautan manusia? Dlm dewan tu, terlalu ramai manusia menanti giliran utk berurusan, adelah dalam 300-400 kot...or lebih. Suasanenye mmg bising la, ntah ape yg dingomongkan, ngak pasti pulak.

Lepas tu, kene tunggu smpai kol 3ptg b4 boleh collect pasport dan visa tu..so, macamane? Jam baru pukul 10pg. Bapak sorang lagi kawan aku menawarkan utk membawe aku berjalan2. Kawan aku ni kononnye nak beli buku, tapi yer2 je minah ni. Aku dibawak pusing2 sekitar ibu kota sampai kepale aku pon pusing jugak, mane taknye kete sume berpusing2 kiri dan kanan jalan yg berpusing2 tu. Adeh. Serius aku tak nak keje kat KL. Kalo dihantar gak, aku sanggup berenti keje (eleh, macam le berani..haha). Tup2 je, smpai la kat Sogo. Aku mule rase tak sedap hati sebaik sahaje melepasi pintu masuk. Rupe2nye, benar..kawan dan sahabat aku ni telah membawe aku ke KEDAI BAJU rupenye. aaaaarrrrgghhh..tidak! Smpai hati dorang. Aku terus ke bghn kasut bg mengelakkan diri bertembung dgn baju2 Sale tu. Yey, skrg aku ade kasut baru! Yang kawan aku ni pon beli kasut jugak, ntah brape byk kasut agaknye die nak beli. Tp aku tau, org mcm kawan aku ni mmg tak suke pakai kasut, so sekali sekala beli kasut kire ok la kot (haha). Lepas tu, kedue2 mereke ni menyatekan hasrat nak ke bhgn baju. Aku tak leh buat ape dah, dorang dah rambang mate bile tgk sale smpai 70% off. Aku pon try2 le join, mane la tau boleh mengubati sindrom takut-kedai-baju aku ni. Tapi akhirnye, aku surender jugak, aku mmg x boleh meneruskan pencarian. "kak, akan carikkan yg saiz 30, apape kaler pon boleh, saye malas nak pilih". Akak tu hanye tersenyum memandangkan aku telah memudahkan kerjenye. Make keluarlah aku dari pintu Sogo bersame2 sepasang seluar dan sepasang kasut baru.

Next stop is kedai buku. Walaupon niat asalnye nak ke kedai buku, tp ntah mcmane boleh tersampai ke kedai baju dulu, aku pon tak sure. Berjalan dan berjalan, sampailah kami di kedai buku ape-name-ntah. Masuklah kami ke kedai tersebut dgn satu hasrat, satu tekad dan satu semangat. Aku bagaimanepon terpakse melayan kerenah sahabat dan kawan aku ni yang kadang2 terberperangai mcm budak2. Nak beli pensel warne la, nak belik pensel case la..eleh cute la tu (err, mmg cute pon..haha abaikan) tp takpe, jangan dorang suro aku bayar sudah, semput la aku kalo mcmtu. Tibe2 berlaku la satu kejadian aneh di kedai buku tersebut. 2 kedai buku, name kedai same, buku2 dlm kedai same, tp harge buku lain2. Kedai ni rm49.90, kedai tu pulak rm53.brape-posen-ntah. Agaknye sebab banggla kedai sane putih sikit, banggla kedai satu lagi itam sgt, pasal tu harge lain2 kot.

Lepas solat zohor, kami pon berangkat la ke pejabat kedutaan semule utk mengutip visa yg mungkin sudah siap. Yer, mmg da siap pon. Make pulanglah kawan aku ni bersame bapanye meninggalkan aku dan sahabat aku sendirian di pejabat visa. Entah macamane ade pulak rakan sekolej yang dikenali tibe2 datang situ, dgn tujuan nak buat visa. "mintak maaf buk, visa hanya boleh dibuat sebelum jam tiga, sekarang ibuk sudah terlambat" kata pegawai tu sambil berpura2 melihat jam tangannye walaupon die dah tahu pukul berape (haha). Ketike tu, jam dah menunjukkan jam 4, nak tak nak rakan ni kene dtg lain hari utk menyelesaikan urusan tersebut. Masa terus berjalan..akhirnye pade jam 4.30 ptg jam kami dihalau keluar secare baik oleh pegawai tersebut. Make keluarlah kami dan menyambung penantian di luar pejabat. Sebenarnye kami sedang menunggu abang sahabat aku ni, katenye die nak dtg amek. So, tunggu je la.

Dalam kol 5 sengah dekat nak kol 6, abang ni smpai. Die ni tinggal kt melake, so alang2 nak balik melake, aku tumpang la sekali. Alhamdulillah ade org tolong. Macamane pon sahabat aku ni still lagi kene balik seremban, so..perjalanan diteruskan ke seremban dulu. Sampai2 di seremban, da pukul 7 dah pon. Kalo nak balik, berbuke kt umah mmg la tak sempat, so aku pon dengan sukecitenye menerime pelawaan sahabat aku ni utk berbuke kt umah die je (mmg muke tak tau malu aku ni haha). Pade aku, famili sahabat aku ni agak happening dan kelakar. Sepanjang kt rumah tu, aku tahan gelak je. Ape yg kelakar? Takpe, biar aku simpan sorang je hehe. Kol 8mlm, baru la perjalanan diteruskan ke melake. Sepanjang perjalanan tu aku risau je memanjang, melihatkan gauge minyak kete abg ni mcm dah kosong. Maknenye, bile2 mase je ble terberenti, tapi die dgn selambernye memecut mcm x ade apape berlaku haha. Macamane pon, aku selamat jugak smpai ke destinasi aku. Time kasih korang sekeluarge yer. Aku akan ingat jase kamu semue sampai ke tua haha~

Laporan disediakan oleh,





1378

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...